Top 100 Global brands 2009 volgens Millward Brown Optimor BrandZ survey

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Millward Brown Optimor BrandZ survey 2009: Google heeft een merkwaarde van $ 100 miljard en voert daarmee de lijst aan. Gevolgd door Microsoft en Coca Cola. Opvallende zaken: de sterke opkomst van Chinese bedrijven, de verdubbeling van merkwaarde van Aldi, het feit dat de merkwaarde van bijvoorbeeld Red Bull (energiedrankjes) ruim boven ING ligt, hoogste binnenkomers op de lijst zijn Pampers en Nintendo beide rond $ 18 miljard merkwaarde, grootste stijger (in%) China Merchant Bank met 168% en sterkste daler (in%) is ING met 55%. Voor meer bijzonderheden, meetmethodiek en de volledige lijst .

De onderzoekers concluderen dat het bezuiningen op marketing om op korte termijn het resultaat op te poetsen op lange termijn nadelig is voor de merkwaarde en het succes van het bedrijf. In recessietijd drinken mensen vaker thuis koffie in plaats van de vele soorten kostbare soorten 'coffee on the go'. Nespresso en Nescafe profiteren daarvan. Ook producenten van tandverzorgingsproducten profiteren omdat mensen hoge tandartsrekeningen willen voorkomen.

Tot slot geven de onderzoekers aan dat in crisistijden consumenten terugvallen op bekende en vertrouwde merken. Dat lijkt me geen nieuws, maar BrandZ is er niet van overtuigd dat dit in de bestuurskamers van de bedrijven ook gesneden koek is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie