Simon Neefjes: "De Talent Pitch was een groot succes. We hebben met de senior creatieven ruim honderd jonge talenten gesproken in één avond. We hebben zes winnaars geselecteerd die we komend half jaar goed gaan begeleiden en alle kansen gaan geven. Daarmee hebben we onze eigen creatieve talent pool gerealiseerd."
Verslag van Tim Menko en Coen van der Velde (Rodebaarden.nl):
Donderdag 14 november bood TBWA aanstormende jonge creatieven een kans om zich in de kijker te spelen tijdens een talent pitch. Maar liefst 6 talenten kregen na deze avond een half jaar contract aangeboden.
Meer dan 75 enthousiastelingen kwamen af op de open mappenavond. Ze kregen 20 minuten per portfolio om TBWA te overtuigen van hun creatieve kwaliteiten. Van heinde en verre kwamen juniors, Willem de Kooning-studenten, graphic designers, fotograven, single creatives, part-timers, full-timers, zuiderburen en nog meer Willem de Kooning-studenten. Kortom; een diverse groep gewillige talenten. Wij Rode Baarden hadden gezonde wedstrijdspanning, dit was onze eerste test als nieuw gevormd creatief team. Wat het niet makkelijk maakte was dat alleen Coen (art-director) fysiek aanwezig was aangezien Tim, momenteel werkzaam in Londen, via FaceTime zou inschakelen. Het was aan ons om een goede indruk achter te laten en te demonstreren dat wij de jonge honden waren waarop TBWA aan het wachten was.
Het doel van de avond was volgens Creatief Managing Director Yacco Vijn niet het verjongen van TBWA. “Dit is niet de insteek geweest. Jong bloed brengt echter wel verrassing met zich mee waardoor het hele bedrijf energie krijgt. Dat is wel zo verfrissend”. Yacco werd zelf verrast door veel goed doordachte digitale cases die soms ook nog eens waren samengevat in erg strakke casefilms. Het hoge niveau en het grote aantal mensen tijdens de talent pitch overtrof de verwachtingen van het bureau.
Waar TBWA wellicht enorm blij was met de avond, bleek het voor ons wat minder hulpvol. Het bleek een uitdaging om al het werk in zo’n kort tijdsbestek te bespreken. Kritiek was er amper, complimenten waren er volop. Er was zo weinig tijd dat er geen tijd was voor vragen of een echte kennismaking. Dat de computer versie van FaceTime niet toeliet dat er tegelijkertijd geluid werd afgespeeld hielp niet bij het tonen van de case filmpjes. Voordat wij er erg in hadden werd er op een fluit geblazen en kwam aan onze talent pitch abrupt een einde. Aangezien wij niet tot een uiteindelijke ‘winnaar’ werden gekroond, hadden we liever een schop onder de kont gekregen dan dat er veren in werden gestoken.
Het lag uiteraard ook aan de insteek van de talenten. Veel studenten kwamen bijvoorbeeld puur om feedback te krijgen op hun nog weinig bekritiseerde portfolio. Voor grafische designers en fotograven was het een compleet ander verhaal; dit was een echte eerste kennismaking met de reclamewereld. “Ik heb in ieder geval nu een beeld van hoe ik vanuit mijn skillset kan doorgroeien”, zei een enthousiaste fotografe. Voor de creative teams die de collegebanken inmiddels ontgroeid waren was er slechts 1 doel: een baan.
TBWA had uiteindelijk veel moeite met het selecteren van de 6 gelukkigen. Voor ons was er helaas goed nieuws. Aangezien wij pas een aantal maanden samenwerken was dit ook onze eerste gezamenlijke pitch. Uiteraard waren we teleurgesteld, maar ook trots op de complimenten van grote namen. Yacco melde dat het niveau dusdanig hoog was dat er flink wat afvallers waren die TBWA ook best een plek had willen geven. Hij voorspelt in ieder geval erg veel goeds voor de komende jaren. “Ik kon echt merken dat er een hele goede en talentvolle generatie aankomt en als je wilt zien waar de toekomst van de reclame ligt dan moet je kijken naar de nieuwe generatie”. In de toekomst is in ieder geval één ding zeker: de TBWA talent pitch gaan we terug zien “Dit moeten we vaker doen”.
De winnaars:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!