Stempel Lonely Planet doet hotelbezoek Rotterdam met bijna een vijfde stijgen

Lonely Planet gaf Rotterdam het stempel ‘Best in Travel 2016'. Dat blijkt een droomscenario te zijn voor de citymarketeers van de Maasstad.

Rotterdam profiteert van het Lonely Planet-effect. In de eerste zes maanden van het jaar dat Rotterdam het Lonely Planet stempel ‘Best in Travel 2016 ’ mag dragen, trok de Maasstad fors meer buitenlandse hotelgasten. Naast de hotels zagen ook de attracties en de musea het aantal bezoeken flink toenemen. Dat meldt althans Rotterdam Partners, dat zich presenteert als &;promotor van de Rotterdamse economie&;.

Vooral Nederlandse bezoekers
Het aantal buitenlandse hotelgasten steeg in de eerste helft van 2016 met 17,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Ook het aantal bezoekers uit eigen land nam toe, zo blijkt uit de voorlopige  CBS-cijfers. Rotterdam trok in totaal ruim een half miljoen hotelgasten, die samen goed waren voor bijna 800.000 hotelovernachtingen. Een stijging van respectievelijk 8,1 en 5,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Rotterdam ziet daarmee de hotelcijfers al meer dan 5 jaar op rij stijgen. De meeste hotelgasten kwamen net als voorgaande jaren uit Nederland (53%). Vanuit het buitenland kwamen in de eerste helft van 2016 de meeste bezoekers uit Groot-Brittannië (8%), Duitsland (7%), België (6%), Verenigde Staten (3%) en Frankrijk (3%).

Wethouder Maarten Struijvenberg (Werkgelegenheid en Economie): &;De cijfers van de eerste helft 2016 zien er weer mooi uit. Ons promotiebeleid richt zich niet alleen op de aantallen, de kwaliteit vinden wij even belangrijk. Door het leefklimaat aantrekkelijker te maken, wordt Rotterdam aantrekkelijker voor Rotterdammers én voor toeristen. Want, wat goed is voor de Rotterdammer, is goed voor de toerist. Zo redeneren wij, en niet andersom.&;

Attracties en musea
De betaalde attracties werden in de eerste zes maanden ruim 1,7 miljoen keer bezocht. Een stijging van 11,5 % ten opzichte van het jaar ervoor. De Rotterdamse musea zagen het aantal bezoeken met 14,4% stijgen naar ruim een half miljoen. Ook het aantal inkomende passagiers op Rotterdam The Hague Airport nam toe met 0,6%.

Om de populariteit van Rotterdam als aantrekkelijke toeristische bestemming vast te houden, is het nodig om actief te blijven sturen op imago stelt Ron Voskuilen, directeur van Rotterdam Partners, verantwoordelijk voor de citymarketing van de stad. &;Lonely Planet zal ons niet elk jaar in de top 5 van steden zetten die je moet bezoeken. Als stad zullen moeten blijven nadenken over hoe we onszelf op wereldniveau onderscheidend houden. Met bijvoorbeeld innovatieve initiatieven zoals "de Trap" tijdens de manifestatie ‘Rotterdam Viert de Stad’ afgelopen voorjaar. Dat zet de schijnwerpers op je stad en verleidt mensen hier naartoe te komen.&;

Rotterdam Partners: promotor van de Rotterdamse economie
Rotterdam Partners heeft als doel de Rotterdamse economie te versterken. Wij werken voor bezoekers, bedrijven en bewoners die al aanwezig zijn in de stad of van plan zijn naar Rotterdam te komen of zich hier te vestigen. Rotterdam Partners heeft een drietal kerntaken. Zo is Rotterdam Partners de verbindende schakel tussen bestuur, bedrijven en instellingen. Daarnaast faciliteren we bij het opzetten van activiteiten, het beantwoorden van vestigingsvraagstukken en het behandelen van economische kwesties. Ook nemen we initiatieven die vernieuwing van de Rotterdamse economie bevorderen. Tenslotte brengen we vraag en aanbod bij elkaar op het gebied van toerisme, zakelijke evenementen en congressen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie