Spencer Waldron is Regional Manager Western Europe van Prezi, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de gelijknamige presentatietool. Prezi werd opgericht in 2009 in Hongarije en kende sindsdien een stormachtige groei. Inmiddels werken er 190 mensen op het hoofdkantoor in Budapest en zestig mensen op het kantoor in San Fransico.
Tijdens het startup festival Uprise (25 - 26 september) geeft Waldron een workshop over het geven van een krachtige presentatie.
1. Prezi is een online tool voor het maken van presentaties, opgericht in 2009 in Hongarije. Hoeveel gebruikers hebben jullie nu?
'We staan op het punt om de zestig miljoen gebruikers te bereiken. In Nederland zijn we net voorbij de 1,4 miljoen gebruikers.'
2. Welke acties zou jij als presentatiespecialist meegeven aan startups die zichzelf willen presenteren?
'Begin altijd bij je publiek. Zorg ervoor dat je je publiek kent. In het geval van startups zijn dat vaak potentiële investeerders. Benader daarbij de investeerders die al eerder hebben geïnvesteerd in bedrijven zoals die van jou. De meeste investeerders zullen niet zo snel investeren in een markt of bedrijf waar zij geen ervaring mee hebben.
'Weet wat investeerders zoeken in je pitch. Over het algemeen zullen zij overtuigd moeten zijn van de volgende drie onderdelen: het product, de inkomsten en het team. Bepaal goed wat de belangrijkste dingen uit die drie onderdelen zijn, die je naar voren wilt brengen in je verhaal.
'Daarbij zijn investeerders vaak minder geïnteresseerd in je product dan je denkt. Investeerders willen vooral weten wat het markpotentieel is. Daarna willen ze zeker weten dat je een sterk team hebt dat dit potentieel kan waarmaken. Niet alleen nu, maar ook als het bedrijf over een paar jaar honderd of duizend werknemers telt.
'Investeer in de vormgeving van je presentatie. Dit wordt een van de lastigste presentaties zijn die je ooit zult doen. Je wilt dat je toeschouwers onder de indruk zijn, maar zich ook kunnen focussen op jouw verhaal. Presenteer daarom altijd alsof je al een miljoenenbedrijf bent! Vraag een expert om je te helpen. Wil je serieus extern kapitaal binnenhalen? Dan is een kleine investering in je presentatie het meer dan waard!
'Oefen alsof je leven er vanaf hangt. Ken je verhaal en pitch, zoals je je naam en je geboortedatum kent. Je moet het verhaal kennen zonder erbij na te hoeven denken. Ga je over zes maanden investeerders benaderen? Begin dan nu al met oefenen! Als je serieus genomen wilt worden als toekomstig ceo, gedraag je er dan ook naar. Ken je verhaal en oefen overal waar je kunt met presenteren voor publiek.
'Dit geldt ook voor het cijferwerk. Investeerders gaan hier sowieso naar vragen. Wat is de grootte van de markt? Wat kost de productontwikkeling? Wat zijn de salarissen, enzovoort? Je hebt geen tijd om tijdens je presentatie je Excel-sheet naar voren te halen, dus leer het uit je hoofd. Uiteraard verwachten ze niet dat alle cijfers tot op de komma kloppen. Maar ze verwachten wel dat je het begrijpt en alle facetten van je startup kent, inclusief de financiën.'
3. Hoe zie je de rol van presentaties binnen bedrijven over het algemeen? Bijvoorbeeld de rol van storytelling, zijn bedrijven zich hier genoeg bewust van?
'De meeste bedrijven zijn zich ervan bewust dat het kunnen vertellen van een goed verhaal heel belangrijk is. Het is vrij eenvoudig om in dit opzicht op te vallen, omdat de meeste mensen nog steeds hun verhaal vertellen alsof we leven in het jaar 1999. In een tijd waarin de keuze enorm is en we constant nieuwe dingen aangeboden krijgen, zullen potentiële klanten veel positiever reageren op echte, eerlijke verhalen. Ik denk dat de contentrevolutie die nu gaande is veel teweeg kan brengen. Zeker nu steeds meer bedrijven erkennen dat storytelling via verschillende kanalen zeer goed kan werken.
'Tijdgebrek is voor de meeste mensen het grootste probleem. Iedereen is druk en het maken van een presentatie komt daardoor vaak op het laatste moment. Toch heb ik al veel kleine bedrijven gezien die groot investeren in hun presentaties en daardoor erin slagen om het gras voor de voeten weg te maaien bij grote bedrijven, die hieraan onvoldoende aandacht besteden.
'Ik vind het dan ook logisch dat steeds meer bedrijven een presentatiespecialist in dienst hebben. Ik zou het fantastisch vinden als elk bedrijf een ‘presentatiemanager’ aanstelt. Eigenlijk is het gek dat deze baan nog niet bestaat. Zoveel mensen houden zich binnen bedrijven bezig met het maken van presentaties, terwijl er zoveel mensen zijn die klagen over het niveau van die presentaties.'
4. Prezi wordt voornamelijk gezien als presentatietool voor onderwijsdoeleinden. Krijgt het ook al meer voeten aan de grond als sales- en marketingtool?
'Grappig dat je dat zegt. Prezi is altijd populair geweest binnen het onderwijs. Doordat leraren het regelmatig gebruiken, zijn er veel mensen die het ontdekken. Studenten gebruiken het en nemen het mee naar hun werkgevers. Schoolkinderen zien het in de klas en nemen het mee naar hun ouders. Die het op hun beurt ook zien en ontdekken.
Hoewel het onderwijs altijd belangrijk voor ons zal blijven, zijn de zakelijke gebruikers onze belangrijkste bron van inkomsten. Sales en marketing is een van de grootste marktsegmenten. Marketeers maken presentaties voor het management, maar ook voor henzelf. Denk aan interne pitches voor nieuwe strategieën of budgetten, sales-presentaties of presentaties die zij gebruiken voor contentmarketing. En tegenwoordig zien we ook dat de HR-afdeling steeds meer de hulp van de marketingafdeling inschakelt voor een wervingscampagne of inwerkpresentie.
'De feedback die ik van marketing-mensen krijg is dat Prezi de presentatie de ‘wow-factor’ geeft. Daarnaast zijn ze blij met de mogelijkheden die de tool biedt om samen te werken. Iedereen kan tegelijk in dezelfde prezi werken. Je hebt geen gedoe met verschillende (verouderde) versies van een document.'
5. Prezi is een gratis tool en daar jullie te maken hebben met een concurrent als PowerPoint, lijkt mij dat veel ontwikkeling nodig is. Hoe zorgen jullie voor inkomsten?
'Prezi is een freemium product. Dit betekent dat wij gratis toegang bieden, zodat iedereen bekend kan worden met het product en kan wennen de manier waarop het werkt.
Als de gebruiker eenmaal gewend is aan de tool, zullen zij snel de meer uitgebreide mogelijkheden gaan ontdekken, zoals privé-prezi’s, offline mogelijkheden en meer opslag. Hiervoor zullen zij over moeten gaan op een betaald account.'
6. Is er ruimte om te adverteren in de tool?
'Ik denk niet dat wij een advertentiemodel zullen toevoegen binnen de tool, omdat advertising teveel zal afleiden. Ik weet tenminste dat het mij enorm zou afleiden bij het maken van mijn prezi. Waar ik wel mogelijkheden zie, is om gebruikers te helpen met advertenties van bronnen waar ze afbeeldingen of templates kunnen vinden. Maar op dit moment hebben we geen plannen in die richting.'