Shell het waardevolste merk van Nederland

Shell staat bovenaan de lijst van meest waardevolle Nederlandse merken met een waarde van 18,6 miljard dollar. Wereldwijd staat Shell op de dertigste positie van de 500 waardevolste merken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De lijst met vijftig Nederlandse merken is samengesteld door BrandFinance en is een extract van de BrandFinance Global 500. Heineken neemt de tweede plaats in op de lijst. De bierbrouwer zag zijn merkwaarde met 30 pct groeien tot 11,108 miljard dollar.

De top vijf wordt verder aangevuld met Philips (9,03 miljard dollar), ING (8,7 miljard) en Rabobank (7,4 miljard). In een persbericht merkt BrandFinance op dat ING ondanks de financiële crisis is gegroeid met 23%, terwijl concurrenten als Delta Lloyd en Aegon in 2011 juist een deel van hun merkwaarde hebben verloren.

Verder signaleert BrandFinance dat Randstad fors is gegroeid dankzij de integratie van Vedior. Ook staan er vijf Unilever merken in de top twintig, naast de 'corporate brand'. Als je deze combineert, zou Unilever op nummer twee in de lijst zijn geëindigd.

Hieronder de top twintig, met de merkwaarde in miljarden dollars:

1 Shell 18,605
2 Heineken 11,108
3 Philips 9,033
4 ING 8,703
5 Rabobank 7,423
6 Randstad 5,446
7 Dove 4,517
8 Aegon 3,874
9 TNT 3,534
10 Amstel 3,263
11 Lipton 2,669
12 KPN 2,011
13 Rexona 1,752
14 Unilever 1,730
15 Knorr 1,402
16 Axe/Lynx 1,395
17 BAM 1,214
18 Delta Lloyd 1,161
19 Albert Heijn 1,117
20 Wolters Kluwer 1,114

Kijken we naar de wereldwijde top 500, dan zien we dat de Verenigde Staten de top van de lijst domineren met dertien van de twintig bovenste posities. Google is daarbij het meest waardevol (44,3 miljard dollar). Daarmee is Microsoft net verslagen, dat goed is voor een merkwaarde van 42,8 miljard dollar.

Kijk voor meer informatie over de totstandkoming van de lijst en het volledige overzicht op http://www.brandfinance.com.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie