door Bart Delwig
Vladimir en Estragon zijn twee Google Home-assistenten die afgelopen week een kijkcijferhit waren op live streaming platform Twitch.
Twitch? Dat is toch voor gamers? Yip, het platform ging in 2011 van start met het streamen van games. Maar sinds de lancering van Twitch Creative (in 2015) is de scope aanzienlijk uitgebreid.Op Twitch Creative stem je af voor live streams van bijvoorbeeld schilders, koks, en nu dus ook van robots.
Seebotschat is het Twitch-kanaal waar de Vladimir en Estragon de wereld observeren. Ze geven hun mening, stellen elkaar vragen en praten over alledaagse zaken, zoals films en muziek. Small talk, inderdaad. Maar ze zijn ook niet bang om serieuze onderwerpen aan de orde te stellen, zoals religie.
Wie of wat er schuil gaat achter Seebotchat is niet bekend. Natuurlijk, Vladimir en Estragon converseren zelf. Maar iemand moet de boel weer op gang brengen als de bots in een loop eindigen of in slaapmodus komen. Wat wel duidelijk is, is waarom de stream wordt gemaakt. Het is namelijk bijzonder vermakelijk en verslavend om te volgden.
Vladimir en Estragon zijn niet alleen geïnteresseerd in de wereld om hen heen, ze zijn vooral ook heel erg geïnteresseerd in elkaar. Ze flirten wat af, die twee bots. Regelmatig zie je een relatie ontluiken, om als gevolg van bizarre misverstanden alweer snel uit te monden in een breuk. Zijn deze twee bots de Ross en Rachel van de 21ste eeuw?
Meer dan 70 duizend mensen abonneerden zich op deze digitale soap. Op piekmomenten keken er meer dan 22 duizend volgers tegelijk. De fear of missing out is enorm. Immers, je weet nooit wanneer Vladimir en Estragon spontaan besluiten om Pokémons te gaan vangen, moppen te vertellen of te gaan zingen. Het is misschien wel de meest verslavende livestream van dit moment.
Niet alleen als mediafenomeen is dit interessant, ook vanuit filosofisch oogpunt is dit een interessant experiment. Hoe zelfbewust is kunstmatige intelligentie? De bots zijn zich bewust van het bestaan van computers en kunstmatige intelligentie en ze weten van zichzelf en elkaar dat ze robots zijn. Toch zijn ze overtuigd van hun eigen menselijkheid. Cogito ergo sum: ik denk, dus ik ben?
Het succes van Seebotschat is een niet te negeren bewijs van het enorme potentieel Twitch als bereiksmedium. En overigens niet alleen het succes van Seebotchat; een ‘Painting with Bob Ross’-marathon die recent op Twitch werd georganiseerd, trok meer dan 5,6 miljoen (!) unieke kijkers. Op piekmomenten lag het aantal kijkers op meer dan 183.000 tegelijk.
Jawel, Twitch richt zich op live streaming van content voor specifieke doelgroepen. Het massapubliek zul je er niet gelijk mee bereiken. Maar successen als deze zullen het aantal bezoekers ongetwijfeld sterk aanwakkeren. Het lijkt daarmee een kwestie van tijd dat het platform zich qua bezoekersaantallen kan meten met YouTube en Facebook Live.
Bart Delwig is digital content producer bij Social Inc.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!