Mad.co.uk doet af en toe zelf onderzoek in eigen land, en ditmaal is Schotland aan de beurt. Men vroeg onder andere aan lokale creatieven wat volgens hen het meest gewaardeerde merk bij de Schotten is, en dat blijkt Irn Bru te zijn.
30 procent van de respondenten wees dit oranje drankje aan als meest prominente merk. Famous Grouse is terug te vinden op plek 2 (17 procent), gevolgd door Royal Bank of Scotland, Tennents lager (eigendom van Inbev overigens), Baxters en Pringle (de kleding, niet het zoutje).
Irn Bru (de originele spelling is Iron Brew) is een nonalcoholisch cafeïnedrankje en wordt gemaakt door de firma AG Barr, in Glasgow. Reclamebureau The Leith Agency (Edinburgh) doet de communicatie rond het drankje (overigens ook lokaal voor Grolsch).
De marketingcommunicatie rond dit drankje is altijd een beetje anders dan anders geweest. De pay off was lange tijd 'Made in Scotland from girders', omdat je van het nuttigen ervan haar op de borst schijnt te krijgen.
Het merk stopt veel humor in de marcom: twee televisiecommercials waren parodieën op conventionele softdrinkreclames (de eerste ridiculiseerde gelukkig kijkende Amerikanen aan de CocaCola-fles, de ander was een parodie op Pepsi en hun gebruik van popsterren; Irn Bru liet voor deze gelegenheid een heavy metalband opdraven).
Een bekend billboard was dat van Magere Hein, die liet weten dat je aan gene zijde ook Irn Bru kon drinken, en een advertentie voor schoonmaakmiddel Jeff, die de Irn Bru-vlekken wel uit je kleding krijgt...
En in een recente commercial zorgt een opa met kunstgebit dat zijn kleinzoon nooit van zijn Irn Bru zal drinken. Of bekijk deze.
Een van de laatste campagnes kreeg kritiek te verduren omdat het beledigend zou zijn voor transsexuelen (een gezin zit aan de piano, waarbij de moeder aan het eind zingt 'Even though I used to be a man', en vervolgens haar benen scheert.)
Irn Bru werd voor het eerst in 1901 verkocht onder naam Iron Brew, de naam Irn Bru werd vastgelegd in 1946.
Leuke anekdote: Toen McDonalds voor het eerst opende in Glasgow, en er geen Irn Bru in het restaurant te verkrijgen was, vatten de Schotten dit op als een echte belediging. Direct werd er campagne gevoerd om de fout te 'corrigeren'. McDonalds ging vervolgens overstag.
Kort geleden lanceerde het merk een nieuw energiedrankje, Irn Bru 32, en dat is de eerste productlancering sinds 1980. Op wikipedia is overigens een uitgebreide beschrijving van het drankje te vinden.
Irn Bru is ook hier te koop. Het feloranje drankje blijkt een goed medicijn tegen katers. Overigens lijkt het me een leuk drankje voor een alcoholvrij WK; net iets stoerder dan ranja, zullen we maar zeggen...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!