Rookalarm richt zijn pijlen op Albert Heijn omdat het verkopen van sigaretten grote invloed zou hebben op jongeren.
Kinderen die blootgesteld worden aan tabaksproducten in supermarkten hebben een verhoogde kans om te beginnen met roken, aldus Rookalarm. Daarnaast leidt het ertoe dat zij roken als iets normaals gaan zien omdat het zo makkelijk verkrijgbaar is.
Onderzoek
Vorige week bracht Rookalarm cijfers naar buiten uit een onderzoek onder Nederlandse kinderen tot 13 jaar. Daaruit zou blijken dat meer dan de helft van hen sigarettenmerken kent uit de supermarkt. Deze cijfers verdienen wel relativering, want het onderzoek werd gehouden onder de Hyves-vrienden van de stichting.
Tabakslobby
De Stichting Rookpreventie Jeugd, waaronder Rookalarm valt, houdt er van om er stevig in te gaan. Eerder dit jaar kwam ze in het nieuws met hun website TabakNee, die onthult welke personen de tabakslobby steunen. Er staan profielen van onder meer VVD-Kamerlid Arno Rutte, hoogleraar Irene Asscher (moeder van), CDA’er Hans Hillen en Edith Schippers, de minister van Volksgezondheid.
Niet blij
Vorige week bracht het een video uit waarin het kinderen een AH-supermarkt, en later het hoofdkantoor van Ahold, bezoeken met de vraag waarom het de sigarettenverkoop niet stopt. AH was niet erg blij met de actie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!