Rijkdom wat stiller graag

Jos Birken signaleert elke maand in Tijdschrift voor Marketing verrassende en opmerkelijke marketingzaken in Azië. Dit is er eentje. Meer bescheidenheid vanwege corruptie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ambtelijke corruptie staat in China steeds meer in de schijnwerper en de Chinese regering haakt (of beter: hakt) daar nu vanaf het hoogste niveau op in.

Als je het nu te opzichtig breed laat hangen, loop je gevaar. Dat heeft ‘Brother Watch’ geweten, een ambtenaar die vaak werd gefotografeerd met telkens een nieuw duur horloge om de pols. Hij werd uit zijn ambt ontzet en is inmiddels veroordeeld tot een lange gevangenisstraf.

Dat heeft directe gevolgen voor de omzet in luxegoederen. Merken als Louis Vuitton en Gucci hebben het nu zwaar te verduren. Maar geld voor mooie spulletjes is er nog steeds volop, en Prada en Bottega Veneta doen het goed. Waarom juist zij?

Dat zit ’m in de grootte van het logo. Tot voor kort moest je van een kilometer afstand kunnen zien dat een accessoire duur was, en de met logo’s overdekte Louis Vuitton-tassen voeren daar wel bij.

Prada is wat ingetogener. Tegenwoordig laat je liever in kleine kring zien hoe rijk je bent. En zo draagt de strijd tegen corruptie bij aan de goede smaak.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie