In ons wekelijkse Social War onderzoek meten en analyseren wij het online engagement van meer dan 70 modemerken. De winnaars van deze week:
Replay blijft scoren met FC Barcelona
‘Never change a winning team.’ Dit gaat helemaal op voor de gouden combinatie Replay en FC Barcelona. Week na week weten het Italiaanse modemerk en het Spaanse sterrenteam engagement records te verbreken. 2016 is duidelijk hét jaar van Replay: de Italianen domineerden Facebook gedurende de eerste maanden. Eerst met een zeer geslaagd event tijdens de Milan Fashion Week, vervolgens door de samenwerking aan te gaan met FC Barcelona en daarna door handig in te zetten de op benaderbare wereldspits Neymar Jr.
Replay lijkt als geen enkel ander merk het online gedrag van haar achterban te kunnen lezen. Wat slaat aan? Wat bindt? Wat boeit En wat past het beste bij het merk?
Door te signaleren welke trends online aanslaan en hier een eigen draai aan te geven weet Replay keer op keer te scoren. Eerder zagen we Neymar Jr een dansje doen. En deze week weten ze een engagement stijging van meer dan 850% te scoren met een fotoserie van FC Barcelona spelers op een vliegveld gedurende hun trip naar Granada. Geen gebergten, vulkanen of palmbomen; gewoon een paar kerels op een vliegveld.
Dit laat eens te meer zien hoe belangrijk het is dat je je doelgroep door en door kent.
Nederlandse modemerk Filling Pieces ook online zeer succesvol.
Met blijdschap mogen we een nieuw Nederlands merk verwelkomen in Fashion Friday. De jonge honden van Filling Pieces timmeren internationaal aan de weg. In 2009 startte de destijds nog studerende Guillaume Philibert met Filling Pieces. Hij wilde hiermee de brug slaan tussen gewone sneakers en die van designer labels. Zeg maar:‘Het gat tussen adidas en Dior,' zoals hij het recent in het NRC verwoordde. En dit lukte.
Ook online timmert deze jonge hond stevig aan de weg. Al eerder spraken we over de ‘back2basic’ posts van merken als Lacoste en G-Star RAW. Filling Pieces beheerst deze stijl ook tot in de puntjes.
De Facebookposts van het Nederlandse merk hebben een duidelijke én herkenbare stijl. Wij schreven in een eerder artikel ook over het belang van een duidelijk herkenbare visuele stijl en strategie. Een post moet ook zonder jouw logo herkenbaar zijn. Wil je meer weten over nut én noodzaak van het voeren van de juiste visuele strategie, lees dan dit artikel.
Niet alleen online maakt Filling Pieces grote stappen. Zelfs de ‘mainstream media’ weten Philibert en zijn generatiegenoten te vinden. Na een een groot artikel in NRC Handelsblad debuteren ze nu ook in Fashion Friday. Hun ‘back2basic’ posts zorgen voor de eerste topnotering in ons onderzoek. Filling Pieces verhoogt deze week het engagement met meer dan 185%.
Miss Etam slaat haar slag met perfecte combinatie van winactie en event
Vorige week schreven we al over de succesvolle samenwerking tussen WE Fashion en LINDA.festival. Deze keer werkt Miss Etam samen met Libelle Zomerweek. Daarbij voegt het zelfs nog twee engagement-elementen toe. Verhoogde het Nederlandse modemerk eerder al handig het engagement door in te spelen op de Huishoudbeurs, deze week laat het zien dit ook met de Libelle Zomerweek te kunnen.
In de aanloop naar de Libelle Zomerweek verloot het Nederlandse modemerk vijfmaal twee kaarten. We blijven Hollanders dus iets winnen, dat willen wij altijd wel!
Over het succes van winacties schreven we al in een eerdere Fashion Friday. Merken met een relatief kleine achterban kunnen grote engagement stijgingen behalen door iets weg te geven. Hier maakt Miss Etam dankbaar gebruik van. Maar naast het inhaken op een event en het weggeven van kaarten, voegt het Nederlandse modemerk nog een engagement-topper toe. Het kiesmechanisme maakt dit engagement-trio compleet. Om kans te maken op de kaartjes voor het event laat Miss Etam haar achterban een keuze maken uit drie outfits. Het vraagt haar fans om middels een reactie onder de Facebookpost aan te geven welke outfit zij het leukste vinden.
Keer op keer weet Miss Etam het engagement met haar achterban te verhogen. Met een gedegen kennis van de interesses van haar fans en met een aantal simpele engagement-tools weet Miss Etam zich ook deze week verzekerd van een top notering. Met dit engagement-trio zorgen de dames van Miss Etam voor een engagement stijging van meer dan 140%.
REMARK: Social War meet de kracht van social media engagement bij meer dan 70 fashion merken. Het meet het actuele aantal fans op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarbij monitoren wij het engagement die merken met hun achterban hebben. Dit betekent dat de kracht, impact en kwaliteit van de verschillende merken gemeten kan worden en de impact hiervan tussen grote en kleinere merken vergeleken kan worden. Het is goed om te weten dat kleinere merken soms beter presteren dan gigantische mainstream merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!