Radar maakt van slechte telefoonlijn een duikende woordvoerder MediaMarkt

[POLL] Levert consumentenprogramma persvoorlichter Ruth Leijting een streek of niet?

Radar tv besteedde maandag, en het weekeinde ervoor op Youtube, aandacht aan de btw-weg-ermee-actie van MediaMarkt. 

Het tv-programma had klachten gekregen van consumenten die zich misleid voelen door de MediaMarkt. Prijzen zouden vlak vóór de actie fors verhoogd zijn en tijdens het actieweekend zelfs hoger zijn dan een paar dagen eerder. 

Radar ging op onderzoek uit en benaderde de Mediamarkt. Dat zag er niet best uit. In de uitzending kwam een pijnlijk beeld naar voren van een duikende persvoorlichter. De woordvoerder ‘drukt onze telefoontjes consequent weg’, zo meldde het consumentenprogramma.
 
Maar is dat zo?
 
Ruth Leijting, de woordvoerder van Mediamarkt, heeft een andere lezing. 

Leijtijng: ‘Heel vervelend allemaal. Maar ik zat in de auto en kreeg steeds geen gehoor. Het leek wel zo’n fax die constant liep te bellen. Als ik degene terugbelde, hoorde hij mij wel. Na een keer of zes ben ik ermee gestopt. Ik denk dat er iets mis was met de telefoonverbinding in mijn auto.'

(Tekst loopt onder video verder, daar ook de Poll)

 

Leijting vindt het beeld dat door het consumentenprogramma wordt geschetst vervelend. 'Ik heb de Telegraaf, RTLZ, you name it, aan het woord gehad die middag. Het voelt nu alsof ik me moet verantwoorden omdat ik Radar zou willen ontwijken. Maar ik sta iedereen te woord, dat is mijn vak.'

Leijting nam de dag na het mislukte gesprek contact op met Radar toen het al een filmpje online had gezet. Radar wilde het niet offline halen en maakte geen gelegenheid van de mogelijkheid om Leijting alsnog aan het woord te laten over de kortingsactie.

'De reden dat we het hebben uitgezonden, is dat het zo is gelopen', zegt Elise van Bork, eindredacteur van Radar. 'We laten graag zien hoe de communicatie met persvoorlichting verloopt in dit soort gevallen.'

Maar is het niet wat flauw om een krakerig, mislukt gesprek uit te zenden? 

Van Bork: 'Dat is uw persoonlijke mening. We lieten zien dat we alles hebben geprobeerd om haar te pakken krijgen. We hebben een bericht achter gelaten, een appje gestuurd. We  zijn pas zeer laat  teruggebeld door haar, zaterdag pas. Bovendien hebben we haar verklaring er in de uitzending bij gegeven.'

Dat klopt. In de woorden van presentator Antoinette Hertsenberg: 'Het zou aan de telefoon gelegen hebben'.  

Inhoudelijk werden de klachten overigens opgelost. MediaMarkt zegde toe  iedereen te compenseren die te veel betaald zou hebben voor de actie. 

Het concern stopt bovendien naar aanleiding van de kritiek met dit soort prijsacties, zie ook ons nieuwsbericht daarover. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie