Privacy wordt een ‘unique selling point’

In de winkel waar iedereen je ziet, ben je minder zichtbaar dan als je vanachter je laptop een bestelling plaatst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Sofie van der Meer

Privacy en anonimiteit zijn steeds vaker onderwerp van discussie. Vooral het koppelen van datasets is hot. Zo maakte de NS bekend reisdata vande OV-chipkaart te willen koppelen aan klantgegevens. Twee sets van data worden gekoppeld om  inzicht te krijgen in de gebruiker. De Wet Bescherming Persoonsgegevens verhinderde overigens dat gebruikersgegevens zonder toestemming worden gekoppeld, de NS is hierop teruggefloten.

We hebben onze privacy allang weggegeven. En hoewel de meesten (vrijwillig) data delen, zouden ze schrikken als ze wisten welke data er in databases opgeslagen is. In de winkel waar iedereen je ziet, ben je minder zichtbaar dan als je vanachter je laptop een bestelling plaatst.

Meer regels
Onze privacywetgeving dateert uit 1995. Met de technologische ontwikkelingen van de afgelopen decennia lijkt dat een eeuwigheid. Dit heeft de EU ook gezien en  de wetgeving zal de komende maanden worden aangepast. Privacy komt hoger op de agenda. En er komen meer regels waar ondernemers en marketeers zich aan moeten houden, zoals een meldplicht voor datalekkage en de verplichting om het eenvoudiger te maken om persoonsgegevens te verwijderen. De gebruiker moet inzicht krijgen in wat er over hem is opgeslagen en desgewenst moet deze data verwijderd kunnen worden.

De wetgeving loopt achter,  zoals wel vaker. Het zijn op dit moment vooral initiatieven uit de markt die zich aanpassen  en privacy als onderdeel van hun product maken.  Amsterdamse huisartsen ontwikkelden een alternatief waarbij data niet centraal wordt opgeslagen zoals met het EPD (elektronisch patiënten dossier). Data kan alleen door huisartsen worden opgevraagd en het delen van data is daarmee direct gekoppeld aan het medisch beroepsgeheim. Zo wordt voorkomen dat andere organisaties bij patiëntengegevens kunnen.

Anonieme codes
Het Rotterdamse Openlab maakt  mogelijk. Het testen gebeurt op basis van codes die alleen de gebruiker kent. Anders gezegd, er is geen database met NAW-gegevens;  alleen codes, waaruit helemaal niets af te leiden valt.

De gebruikers kunnen testuitslagen alleen opvragen met die code. Treedt er toch een lek op? Dan kunnen er geen gegevens worden buitgemaakt. Openlab anonimiseert namelijk de gegevens. Dit zou in de medische wereld veel vaker toegepast kunnen worden en wellicht ver daarbuiten. Persoonsgegevens zijn lang niet altijd nodig. Zelfs niet als er behandeld gaat worden.

Privacy als usp
Privacy wordt langzaam maar zeker een ‘unique selling point’. Organisaties die dit op orde hebben, kunnen dit meenemen in hun marketingboodschap. Ging het in marketing tot nu toe vaak gaat over de prijs en kwaliteit, ik verwacht dat we daar de komende jaren privacy aan kunnen toevoegen.

Sofie van der Meer ondersteunt organisaties als tekstschrijver in hun communicatie. Ze schrijft vooral over startups, duurzaamheid en HRM. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie