door Harry Puts
Tenminste dat gevoel heb ik al jaren. Daarnaast laten ze het ook de hele tijd zien in hun campagnes.
Eerst met Edgar de excuusneger die telkens het slachtoffer was van een of ander reclamisch grapje: neger in een Volendamse outfit, neger met een schaapje, neger in een winkelwagentje, hilarisch beledigend allemaal. Dat was meer, veel meer van het goede zeg maar.
En dan heb ik nog niet gehad over de nogal omvangrijke actrice die zo te zien wat meer, veel meer at dan de bedoeling is.
Maar goed, toen beloofde Plus ons een andere campagne van een ander bureau dat meer, veel meer Plus zou profileren in het supermarktlandschap.
En wat kregen we? Een campagne met 4 nieuwe medewerkers. En wat denk je? Gingen de commercials nu ineens wél over de formule of over zaken die de Plus onderscheidend maakt?
Nee. De filmpjes gingen over het gegeven dat er een nieuw setje acteurs was ingehuurd en er werd avondenlang afscheid genomen van 4 acteurs.
Tjonge jonge, wat werd ik daar beroerd van. Ik kon niet meer. Ik was niet de enige, kijk maar eens op youtube wat mensen van die commercials maken, niet echt complimenteus allemaal.
We zijn een jaar verder en nu is het hek echt van de dam. Is er een jaarlijkse actie: ‘Alles in de tent voor 50%.’ Dan maakt Plus daar een commercial over. Prima! Dan communiceer je namelijk iets concreets. Iets waar de mensen iets aan hebben, een reden om eens een keer naar de Plus te gaan.
Maar hoe ze dat vertellen? Ze laten een klant tegen een medewerker zeggen dat zij die actie ‘Alles in de tent voor 50%’ zo ontzettend leuk vindt. En dat terwijl die actie nog helemaal niet in de winkel te vinden is! Geinig toch? Dus krijgt die medewerker een idee, u raadt het al: De actie ‘Alles in de tent voor 50%’.
Werkelijk waar, ik heb het met eigen ogen gezien.
Denken ze bij Plus nou echt dat ze met deze commercial hun ambitie om 'Op eigen kracht de beste supermarkt van Nederland te worden' gaan realiseren?
Ik denk het niet. Ten eerste zetten ze hun medewerkers te kakken. Ze laten namelijk zien dat de commerciële afdeling zo dom is dat ze vergeten zijn wanneer de actie 'Alles in de tent voor 50%' ook al weer in de winkel hoort te staan.
Daarnaast zetten ze de winkelbediende neer als een of andere sul die denkt dat ie slim is. En hopen ze de klant te pleasen door te suggereren dat Plus naar haar klanten luistert. Wat een ellende!
Ik erger me hier zo aan omdat ik vind dat Plus zoveel meer heeft te bieden dan dat ze nu communiceren. Het gaat nu telkens nergens over.
Terwijl ze een heel rijk verhaal kunnen vertellen. Alleen over al hun formule met allemaal eigen ondernemers, waardoor in principe iedere Plus iets bijzonders heeft of nét even anders is dan de andere. Dat ze daarom veel betere service hebben dan andere supermarkten. Dat ze uitgeroepen zijn tot de beste supermarkt én buurtsupermarkt. Dat Plus nu ook de beste wijnsupermarkt is. Dat Plus de meest duurzame supermarkt is.
Dat is me nogal wat. En er is meer, veel meer kan ik u vertellen. Ik begrijp alleen niet waarom Plus ons dat allemaal niet vertelt.
Harry Puts is partner van Made in May
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!