Tijdschrift voor Marketing's Ellen Kleverlaan interviewde de ceo van Coolblue. Aanleiding: zijn bedrijf belandde op de vierde plaats van de sterke-merken top10 in de Grote Marketing Enquête.
Hij heeft een advies voor retailers.
Wat staat de retailer te doen?
‘Om in het oriëntatieproces al klanten te interesseren, moeten bedrijven veel meer investeren in hun online zichtbaarheid. Maar wat zien we nog steeds: veel retailers investeren in de zichtbaarheid van hun fysieke winkels. Wie nu nog niet online first denkt, heeft de boot allang gemist.
'De race is gelopen. Alleen de gevolgen zijn nog niet iedereen duidelijk. Het economisch bestaansrecht van het businessmodel van de pure retailer is allang opgehouden te bestaan.
'Dat betreft vele retailers momenteel. Maar ze hebben het nog niet door.’
En dat geldt voor alle retail?
‘Allemaal. Warenhuizen, elektronicagiganten. Neem food, de grootste retailmarkt van Nederland met een hoge loyaliteit aan een bepaalde supermarkt.
'Wat zien we: een belachelijk laag online marktaandeel, terwijl de consumentenbehoefte in de retail verschrikkelijk slecht wordt bediend. Het is niet onze behoefte om op zaterdagmiddag boodschappen te doen. Iedereen vertegenwoordigt 200.000 euro netto contante waarde op twee beentjes; het is nog steeds heel goedkoop voor supermarkten dat wij op zaterdagmiddag met zijn allen vrijwilligerswerk aan het doen zijn.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!