De Reputatie Award voor het Nederlandse bedrijf met de beste reputatie werd gisteravond voor de vijfde keer op rij uitgereikt aan Philips. Frans van Houten, CEO van Royal Philips Electronics, nam de award aan die werd uitgereikt door Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit, en mede-oprichter van het Reputation Institute.
FrieslandCampina neemt een tweede plaats in. FrieslandCampina is een nieuwkomer in de top 3 en verdringt Ahold naar een derde plaats die Ahold moet delen met Heineken. De NS laat de grootste stijging zien in reputatiescore, maar blijft desondanks de hekkensluiter van de lijst van grootste Nederlandse ondernemingen.
Dalingen in de reputatiescore doen zich met name voor bij de allergrootste ondernemingen van ons land. Volgens Cees van Riel is deze neerwaartse trend een logisch gevolg van de teruggang in de conjunctuur: ‘Bij een dalende economie neemt het vertrouwen in bedrijven gemiddeld met 2% af. Dit zien we niet alleen in Nederland maar ook in alle andere landen waar we dit reputatieonderzoek nu al 12 jaar doen.’
Verzekeraars lijken het meest last te hebben van de onzekere economische tijden. In de reputatieranking van het Reputation Institute van 2012 bevinden zij zich vooral in de onderste regionen van de lijst met de 30 grootste bedrijven van Nederland gebaseerd op omzet.
Dit is de volledige lijst:
Philips 78.0
FrieslandCampina 75.8
Ahold 74.7
Heineken 74.7
Air France-KLM 73.8
RabobankGroep 73.7
Wolters Kluwer 71.1
Unilever 69.1
CZ 68.8
Randstad 68.4
Menzis 68.1
VolkerWessels 66.4
ING Groep 65.3
DSM 65.0
AkzoNobel 64.4
BAM Groep 64.2
Nutreco 64.2
KPN 63.8
Reed Elsevier 63.6
ABN Amro 63.4
Eneco 63.1
PostNL 62.6
Coöperatie VGZ 61.0 (voorheen UVIT)
Eureko/Achmea 60.7 (Tot jan. 2012)
Shell 60.3
Delta Lloyd Groep 59.9
SNS Reaal 59.1
ASR 58.6
AEGON 57.8
NS 53.6
Het onderzoek naar de reputatie van Nederlandse bedrijven is een onderdeel van de wereldwijde reputatiestudie in meer dan 40 landen van het Reputation Institute. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van het door het Reputation Institute ontwikkelde RepTrak™ model. Dit model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van mensen bij een bedrijf, als naar de rationalisatie van dit gevoel door zeven “reputatie-aanjagers”: 1) producten & diensten, 2) innovatie, 3) werkomgeving, 4) corporate governance, 5) maatschappelijk verantwoord ondernemen 6) leiderschap en 7) financiële prestaties. Elk bedrijf is door minimaal 300 mensen die de onderneming kennen op deze elementen beoordeeld.
Hier de uitslag van vorig jaar.
http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht//reputatiescore-onderdeel-bonus
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!