Procter & Gamble heeft het afgelopen kwartaal 100 miljoen dollar minder uitgegeven aan digital advertising.
P&G schrapte vooral advertentiegeld voor targeted ads die op sites terechtkwamen met veel nepverkeer, met ‘bots’, of sites met aanstootgevende content, waar de ‘producten van Procter & Gamble niet passen’, aldus finance chief Jon Moeller.
2,45 miljard dollar
P&G’s totale advertentie-uitgaven in het laatste kwartaal in de VS bedroegen 2,45 miljard dollar. Het gaat hier dus om ongeveer 4 procent van de totale advertentie-uitgaven.
Onderdeel strategie
De bezuinigingen op digitale uitgaven zijn onderdeel van een strategie om sneller te stoppen met uitgaven aan zaken als advertentiecampagnes of productontwikkelingsprogramma’s die niet het gewenste resultaat leveren.
Elke dollar
Chief Executive David Taylor over de bezuinigingen: ‘We hebben data waaruit bleek dat de advertenties op de verkeerde plek stonden of niet effectief waren. We zijn daarmee dus gestopt en zeiden: we volgen niet langer een formule wat betreft hoe we onze share of voice inzetten. We willen dat elke dollar die we investeren waarde toevoegt voor de consument of onze stakeholders.’
Moeller zegt dat na het snijden in uitgaven voor digitale advertenties, Procter & Gamble geen vermindering in het groeipercentage van het concern ziet. ‘Dit laat zien dat die uitgaven ineffectief waren.’
Meer besparingen
P&G heeft naast het snijden in de digitale uitgaven ook besparingen doorgevoerd in overhead, bureau- en advertentieproductiekosten in het afgelopen kwartaal.
Procter & Gamble is al langer bezig om ineffectieve digitalemarketinguitgaven aan banden te leggen.
Bron: Wall Street Journal
Foto: Wikimedia