Peter Mulder trad in 2013 aan als Chief Commercial Officer (CCO) van mediabedrijf SBS Broadcasting. Over de nieuwe CEO Peter de Mönnink is hij helder: 'Hij snapt de cultuur, ik zie het hem zo doen'.
Er zijn meer bewegingen op directieniveau met ook een nieuwe CMO, iets dat duidt op ontwikkelingen, de juiste mensen op de juiste plek krijgen.
Cultuur
De cultuur binnen SBS omschrijft Mulder als een cultuur van ‘doeners’: 'We worden wel eens de Rotterdammers van Amsterdam genoemd als het gaat om tv maken.'
Hands-on, vanuit het hart, zijn begrippen die passen bij SSB. Strategisch betekent het uitbouwen van de zaterdag-, zondag- en ook woensdagavond. Procenten erbij pakken die ze in het verleden zijn kwijtgeraakt. Over RTL gaan ze niet heen, dat is voorlopig een tandje te hoog: 'We blijven lekker de challenger.'
KIJK
Naast het lineaire gedeelte ligt de strategische focus op de uitbouw van KIJK, het VOD platform van SBS. Gerelaunched in februari en vanaf september gaan ze er opnieuw hard mee van start: 'De goeie dingen van RTLXL en Netflix samensmelten tot iets moois.'
Sanoma, Gelink en Stubbe, VT Wonen
De samenwerking met Sanoma gaat goed. Hij werkt goed samen met de CCO van Sanoma, Erik-Jan Gelink. Over het plotselinge vertrek van zijn voorganger Marc Stubbe weet Peter niet het fijne. Wel kan het te maken hebben met het feit dat Peter de Mönnink zijn eigen team wilde samenstellen en dat Stubbe daar niet in paste.
Mulder vertelt over de VT Wonen case, waarbij de samenwerking vorm krijgt. Op dit moment wordt gewerkt aan het tv-format van dit succesvolle magazine. IDTV is de producent en hij vindt het mooi om te zien hoe deze leert samenwerken met de redactie van VT Wonen.
Branded Content en de mediawet
Het advertentiemodel van dergelijke programma’s is non-spot. Adverteerders kunnen zich mengen in de content van het programma. Jammer van de mediawet? Mulder: 'Je hebt ermee te maken, maar natuurlijk heeft het zijn beperkingen waar je als commerciële man niet op zit te wachten.'
In de VOD omgevingen op internet kan meer als het gaat om de samenwerking met de adverteerder, dus dat schept mogelijkheden volgens Mulder.
Utopia en nieuw TV programma ‘Is this love’
Over Utopia is Mulder ook tevreden. Al zijn niet alle kansen voor adverteerders benut, het project heeft, zegt hij, wel degelijk succes en het is een manier geweest om Talpa en SBS dichter bij elkaar te brengen.
Tot slot vertelt Mulder over een nieuw format waar SBS op dit moment aan werkt: ‘Is this love’, een interactief datingprogramma. De eerste 18 gesprekken met adverteerders hebben plaatsgevonden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!