Oranjegevoel bij ING en Heineken

ING, Heineken en Nationale-Nederlanden zijn de succesvolste Oranje-merken van Nederland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

98 procent van de Nederlanders heeft positieve associaties met Oranje. Van de top tien merken die spontaan met Oranje geassocieerd worden, staat ING bovenaan. Bij ‘geholpen’ associatie domineert Heineken de lijst.

Dit blijkt uit het Oranje Onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van Telegraaf Media Nederland. De lijst is een momentopname. Vandaar dat het onderzoek met regelmaat wordt herhaald.
In de aanloop naar het WK van 2010 worden Heineken en ING het meest geassocieerd met Oranje. ‘Binnen het jaar zie je heel veel verschuivingen’, zegt Niels van Dijken, senior researcher bij Bureau Consumenten Onderzoek, onderdeel van Telegraaf Media Groep. ‘Zo zie je dat merken met opvallende acties op een bepaald moment meer geassocieerd worden met Oranje. Kijk naar Bavaria. Dat schoot in 2010 zelfs door naar de tweede positie. Aan het begin van het komende sportjaar staan ze nog steeds in de top tien.’

Het onderzoek meet het Oranjegevoel onder de bevolking en beperkt zich niet tot voetbal. Het gaat ook om andere sporten als schaatsen en hockey, het koninklijk huis en evenementen die daarmee samenhangen. In 2012 wordt het Oranjegevoel periodiek gemeten, met frequentiepieken rondom de evenementen. Nederlands elftal. De bovenste regionen van de ranglijst worden bezet door de merken die zich langdurig aan het Nederlands elftal hebben verbonden.
Officiële sponsoring in combinatie met slimme reclamecampagnes leidt ertoe dat Heineken en ING het hele jaar door met Oranje worden geassocieerd.
Opvallend is dat Nationale-Nederlanden nog als Oranje-merk geldt. Vóór ING was de verzekeraar jarenlang sponsor van het Nederlands elftal en ‘Wij willen als sponsor niet alleen het “grote” Oranje dichterbij brengen, maar ook het amateurvoetbal ondersteunen en het jeugdvoetbal stimuleren’, zegt Monique Opdam, directeur communicatie bij ING Nederland. ‘Wij geloven dat juist structurele inzet en communicatie de meeste vruchten afwerpt.’

Naast langdurige sponsoring en campagnevoering zullen er komend jaar veel campagnes rondom het EK voetbal van start gaan. Met name sportartikelen, bier, fmcg-producten, nieuwsmedia, supermarkten, kleding en loterijen passen bij Oranje
en het EK, zo blijkt uit het onderzoek.
Nog een conclusie: inhakers op Oranje of het EK moeten vooral leuk en grappig zijn en het liefst gekoppeld
aan een actie of gadget.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie