Onderzoek: Zzp'er in de Marcom bang onder eigen niveau te moeten werken

Zzp’ers in de marketingcommunicatiesector zijn redelijk tevreden over hun werk en inkomsten, maar er zijn wel een aantal issues.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zzp’ers in de marketingcommunicatiesector zijn redelijk tevreden over hun werk en inkomsten, maar onverdeeld gelukkig zijn ze niet. Een grote groep geeft namelijk aan bang te zijn om onder zijn of haar niveau te moeten werken. Men ziet ‘het vinden van klussen die beter passen’ als grootste uitdaging. Deze - en andere conclusies komen uit onderzoek &;Kansen en uitdagingen voor de zzp’er in marketingcommunicatie&; dat is uitgevoerd door Adfo Groep in opdracht van USG Marketing, Communicatie & Sales Professionals. Daarin verwoorden 415 zzp’ers die werkzaam zijn in de marketingcommunicatie hun grootste kansen en uitdagingen voor het komende 12 maanden.

Blijven hangen
Kennelijk wordt door zzp&;ers vaak werk aangenomen dat niet matcht bij de specialisatie en ervaring. Veel zzp&;ers geven aan dat ze -tegen wil en dank-  blijven hangen in dezelfde soort opdrachten. Bedrijven zoeken vaak specialisten die snel een bepaalde klus kunnen klaren.

Overvolle markt
Een andere angst die leeft onder zzp’ers, is de komst van nog meer zzp´ers op een al overvolle markt. Respondenten willen de komende tijd dan ook werken aan vakinhoudelijke ontwikkeling. Men haalt vooral kennis uit netwerken in de directe, lokale omgeving. Er wordt geïnvesteerd in opleidingen, maar ook nieuwe branches en vakgebieden, zoals contentmarketing, worden verkend.

Verdiensten in de min
Uit het onderzoek blijkt ook dat 55 procent van de respondenten minder verdient dan 2jaar geleden. Daarvan verdient 35 procent tot 10 procent minder, 28 procent 11 tot 20 procent minder, en 18 procent 21 tot 30 procent minder. 8 procent verdient minder dan de helft in vergelijking tot twee jaar geleden.
Elsbeth Eilander, chef Marketing Intelligence Adfo Groep, zegt over het onderzoek: ‘Zzp’ers geven aan dat ze vanwege de variatie en afwisseling een zelfstandig bestaan hebben gekozen, maar dat valt in de praktijk toch tegen. Veel respondenten vinden het een uitdaging om andersoortige opdrachten binnen te halen of, nog erger, onder zijn of haar niveau te werken. Uit de antwoorden komt ook naar voren dat een groot deel van de zzp’ers nieuwe kansen zoekt buiten het bekend netwerk en vakgebied.’

Naar aanleiding van het onderzoek is een whitepaper samengesteld. Dat is gratis op te vragen.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie