(onderzoek) Supermarkten houden groei vast

Gaandeweg verandert de supermarkt van hét dominante aankoopkanaal voor het doen van boodschappen naar een van de kanalen voor boodschappen. Steeds meer consumenten krijgen de beschikking over bezorgdiensten, afhaalpunten en online bestellen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze ontwikkeling zorgt de komende jaren voor een differentiatie in het winkelbestand en een nieuwe kijk op de winkelvloer. Dit gebeurt tegen een achtergrond waarin de omzet van supermarkten naar verwachting met 2,8 procent groeit in 2013 en 2 procent in 2014. Die groei komt voort uit prijsverhogingen, het volume neemt nauwelijks meer toe. Dat concludeert.

De opeenstapeling van maatregelen en bezuinigingen vormt op korte termijn nog geen stimulans voor de consument om weer meer te gaan besteden. Nu meer mensen zonder baan zitten of met onduidelijkheid kampen over hun positie op de woningmarkt ligt het vertrouwen laag.

Het NIBUD stelt dat 71 procent van de mensen dit jaar van plan is om te bezuinigen. Van die groep geeft 61 procent aan dit mede te doen door goedkopere supermarkten te bezoeken. Tegelijkertijd heeft de retail te maken met grote structurele veranderingen door ketenvorming, consolidatie, opkomst van online en leegstand.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie