Uit onderzoek van Dynatrace blijkt dat consumenten hun decemberaankopen steeds vaker via verschillende kanalen doen.
Ruim een derde van de respondenten geeft aan hun decemberaankopen voornamelijk online te doen. 33% zegt de aankopen zowel mobiel te doen als via de website, daarnaast doen ze ook boodschappen in de winkel. 52% van de 18 tot 34-jarigen doen meer boodschappen online of via mobiel dan dat ze daadwerkelijk een winkel bezoeken.
Een mobiele website, die langzaam opent is voor veel mensen reden om hun cadeaus ergens anders te zoeken. Europeanen blijken geduldiger dan Amerikanen. 35% vertrekt na een laadtijd die langer is dan 3 seconden. 42% van de respondenten geeft aan dat ze slechte ervaringen van (mobile) website en apps te delen via social media of door het schrijven van een negatieve reviews in de App store.
Naast mobiele aankopen gebruiken veel consumenten hun mobile device ook als voor het fysieke winkelen. 58% zegt hun smartphone of tablet te gebruiken om prijzen te vergelijken, kortingen te checken en reviews te lezen terwijl ze in de winkel staan. Jongeren doen dit veel vaker dan ouderen. 64% van de respondenten in de leeftijdsgroep 16-34 jaar gebruikt hun smartphone op deze manier. Bij respondenten in de leeftijd 55-64 jaar is dit slechts 36%.
Emil Zegers (Dynatrace): ‘Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat mobiel een belangrijk kanaal voor sales is. Klanten blijken daarnaast niet echt vergevingsgezind als ze te maken krijgen met slechte prestaties van een app of website. Dit kan een groot risico zijn voor retailers. Zeker in deze drukke eindejaarsperiode. Digitale kanalen moet je net zo goed onderhouden als je fysieke winkel.’
Voor dit onderzoek zijn 4.498 smartphone- en tabletbezitters uit Duitsland, Engeland en Frankrijk ondervraagd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!