Premium

Ondertussen bij Lemz

Op dezelfde avond dat een paar van zijn mensen bij de D&AD in Londen werden bedolven onder de prestigieuze Pencils voor Sweetie, zag het brein achter deze wereldveroverende case, Mark Woerde, het Groot Accent voor Bureau van het Jaar tandenknarsend voorbij gaan aan ‘zijn’ Lemz. Hoe voelde dat?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Al die prijzen voor Sweetie - Gouden ADCN Lampen plus de Grand Prix, Gouden Spin Awards én Accenten, en dan geen Bureau van het Jaar worden. Was je erg teleurgesteld?

Mark Woerde: ‘Heel erg! Behalve die prijzen heeft Sweetie honderden arrestaties opgeleverd, een probleem wereldwijd op de kaart gezet, de hele creatieve sector laten zien wat we kunnen bereiken met ons talent. Ik begrijp het niet. Tot de Verenigde Naties aan toe krijg je felicitaties, dit soort campagnes is helaas nog maar een zeldzaamheid, tegelijkertijd word je in Londen neergezet als het beste bureau van de wereld, bovendien zet je Nederland als creatief land opnieuw op de kaart, en het is ook nog eens een keer de manifestatie van een visie die je er als bureau jarenlang op nahoudt, je komt op de shortlist maar wordt geen Bureau van het Jaar?’

De jury vond Sweetie geweldig, maar heeft gekozen voor een bureau dat over de breedte van haar klantenpakket excelleert en bekroonde Terre des Hommes tot Adverteerder van het Jaar.

‘Ja, hartstikke leuk voor Terre des Hommes, maar toch snap ik er geen zak van. Het was de derde keer dat we genomineerd waren voor Bureau van het Jaar. Niemand in de wereld heeft het over Achtung!, niemand over DDB & Tribal, maar internationaal heeft iedereen het over Sweetie. Het is een campagne met een voorbeeldfunctie voor de hele wereld. Over een paar dagen ben ik het misschien vergeten, maar het deed echt pijn, ik had er echt last van donderdagavond.’

Is je hoop nu op Cannes gevestigd?
‘Natuurlijk. Maar stel dat we niks winnen, dan vind ik het ook prima, als ik het maar begrijp.’

Whats next?
‘We werken hard op onze bestaande klanten en ik ben bezig met twee nieuwe Sweetie-achtige onderwerpen. Het ene gaat over een mega-verduurzamingsoplossing. Het andere onderwerp is iets heel anders, dat gaat over hart- een vaatziekten waar we iets spectaculairs voor bedacht denken te hebben, maar dat gaat allemaal zeker nog twee jaar duren voordat het klaar is. Daarnaast werk ik aan een opvolger van het boek How Advertising Will Heal the World and Your Business.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie