Dat meldt Spot. Met een groei van 7 procent lijkt daarmee het herstel in de tv-markt ingezet. Ook in het laatste kwartaal van 2013 was er groei.
De positieve berichtgevingen over een economisch herstel in 2014 en de forse verbeteringen van het consumentenvertrouwen zijn voor veel adverteerders reden om hun marketingactiviteiten op te schroeven, zegt directeur Michel van der Voort van Spot. Tv is het medium dat traditioneel optimaal profiteert van een gunstig economisch klimaat. Een vergelijkbaar beeld was te zien na de vorige crisis in 2008-2009.
De groei wordt voor een groot deel verklaard door een groter aantal tv-adverteerders in het eerste kwartaal van 2014 ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal adverteerders steeg in het eerste kwartaal met 6 procent. Logischerwijs is er daarom ook sprake van een groter aantal nieuwe tv-commercials in het eerste kwartaal.
Branches
In bijna alle branches is er groei, behalve in de Telecom- en ICT-branche, zo rapporteert Nielsen. De meest opvallende stijger is de branche Financiële Dienstverlening, die voor het eerst sinds jaren een groei laat zien. Andere opvallende groeiers zijn de branches Brandstof & Energie, Was- & Reinigingsmiddelen en Overheid & Educatie.
Van der Voort: 'Met een groei van 7 procent overtreffen we onze eigen verwachtingen voor 2014. Tv laat opnieuw zien dat zij zich snel herstelt na een economische crisis, sneller dan de meeste media.' Tv leidt volgens hem door zijn bereik en impact tot 'een groot rendement waar adverteerders meer dan ooit naar op zoek zijn'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!