Olympische Spelen als showcase van nieuw kijkgedrag

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik ben geen groot sportkijkfanaat, in tegendeel. Maar de ontwikkelingen rond het online TV-kijken rond de Olympische Spelen volg ik op de voet. Het is interessant hoe populair de internetuitzendingen van de Spelen zijn. De getallen na de eerste paar dagen zijn al . Ik denk dat dit een trend kan zijn die zich wel eens flink zou kunnen doorzetten en de OS een ultieme driver blijven van online tv kijken dat uiteen gaat vallen in drie soorten kijkgedrag.

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom het online kijken juist bij de Olympische Spelen een impuls kan krijgen.

Een van die redenen is natuurlijk de zeer goede van de NOS. Daarbij bieden ze ook nog een mobiele site die samen een totale online kijkbeleving in optima forma biedt. Erwin Blom geeft daarvan een op zijn blog waar ik het weinig aan toe te voegen heb.

Daarbij speelt ook mee dat het tijdstip van de sporten, zeker door-de-week, het uitgesteld kijken in de hand werkt. De meeste mensen kunnen niet live kijken en zullen op zoek gaan naar de favoriete fragmenten.

Wat volgens mij nog een belangrijk verschil is met andere evenementen is de aard van de Olympische Spelen. In tegenstelling tot het Europese voetbal bijvoorbeeld is het veel minder een live TV kijk event. Doordat er zijn veel meer sporten met veel meer geinteresseerden. Het leent zich veel meer voor een longtail kijkgedrag waar je super persoonlijk je eigen spoorboekje samen wil stellen. Daar speelt de NOS-site mooi op in.

Het is al met al een mooie uiting van TV-kijken zich zal kunnen ontwikkelen, en zich al aan het ontwikkelen is. Er ontstaat een duidelijke scheiding tussen liveTV, socialTV en personalTV.

De enige manier om nog grote groepen kijkers tegelijkertijd te trekken zal door liveTV kunnen. Omroepen zullen steeds meer proberen het live aspect uit te buiten. Daarnaast worden ze producenten van content voor socialTV en personalTV.

PersonalTV is alles wat je alleen of met je gezin thuis bekijkt on-demand. Dat aanbod zal steeds geavanceerder worden. Persoonlijker via profieladvisering. Profilering van contentaanbieders zal steeds sterker worden om de herkenbaarheid te maximaliseren zodat kiezen makkelijk wordt. Een nieuw soort verzuiling.

SocialTV zal uiteindelijk de meest dominante vorm worden. Mensen gaan vanuit de eigen community kijken. Er ontstaat een impuls van iemand in de community en andere gaan volgen. Dat gebeurt nu al in Twitter. Bij Zomergasten en bij Dragons Den zijn voorbeelden waar relatief grote groepen tegelijk kijken en ondertussen bespreken. Maar ook bij het posten van een Youtube link die leidt tot allerlei nieuwe suggesties of het bespreken van een TED-film.

De komende tijd zullen vast sociale tools worden toegevoegd aan digitale tv om deze kijkers te faciliteren en zal vast een omgeving ontstaan die de overgang van PersonalTV naar SocialTV vloeiend faciliteert.

De Olympische Spelen zullen een eerste proeve zijn van deze driedeling. De website biedt een optimale tool voor PersonalTV. SocialTV ontstaat nu al in Twitter en zal vast nog verder groeien de komende weken. En hier en daar zal LiveTV nog steeds bestaan als we op een gunstig tijdstip voor goud strijden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie