Uit onderzoek van Nuon is gebleken dat veel verenigingen door een te hoge energierekening moeite hebben om financieel het hoofd boven water te houden. 'Landelijk moeten sportverenigingen jaarlijks 20 tot 30 miljoen euro kunnen besparen, wat een enorme investering voor de sport zou kunnen betekenen', aldus Vicky Loos, sponsormanager van Nuon.
Nuon stelt dit najaar € 100.000 beschikbaar voor de sponsoring van negen amateur-sportverenigingen. Een jury, met onder andere Peter Smink, CEO van Nuon, Kim Lammers en Toine van Peperstraten, zal een eerste selectie maken op basis van originaliteit. De vijftig sportclubs die overblijven moeten met hun originele idee zo veel mogelijk stemmen zien te ronselen. De negen verenigingen met de meeste stemmen winnen een bedrag ter hoogte van hun energierekening in 2013. Daarnaast krijgen de winnaars een energieadviseur op bezoek en kunnen ze het geld investeren in maatregelen om de energierekening van de vereniging te verlagen. De clubs bepalen zelf wie zij daarvoor inschakelen en hoeven niet te switchen van energieleverancier.
Loos: 'Het belangrijkste doel van deze competitie is het creëren van meer bewustzijn. Er zijn 25.000 amateurclubs en de hoogste kostenpost voor de meeste verenigingen is de energierekening. Dit kan komen door slechte isolatie, hoog energieverbruik, of doordat sporters op de club veel langer warm douchen dan thuis. Door de belangrijke rol van sportclubs in de lokale gemeenschap te ondersteunen hopen wij mensen bewuster te maken en ze zo een hoop kosten te laten besparen.'
Vanaf 23 oktober kunnen clubs hun ludieke ideeën insturen.