De VS zijn voor Nokia prioriteit nummer 1, blijkt uit een Business Week-interview met Jorma Ollila. Speerpunt daarbij is de N91, waarvan Nokia hoopt dat die een iPod-achtige uitstraling zal blijken te hebben.
Maar om gebruikers aan je te binden, zijn telefoons alleen niet genoeg, blijkt uit een bijzonder interessant onderzoek dat Nokia heeft laten doen in vijf belangrijke markten op vier continenten.
Nokia onderscheidt vijf essentiele factoren, in volgorde van belangrijkheid:
- Belpakket
- Merkimago van de netwerkprovider
- Telefoon zelf
- Netwerkkwaliteit
- Prijsaspecten
Met name de factor 'prijs' blijkt veel minder belangrijk bij het binden van bestaande klanten (met uitzondering van de VS is dat bijna 100% van de populatie in de belangrijkste markten) dan bij acquisitie.
In de praktijk blijkt dat consumenten meer aandacht besteden aan de keuze van de netwerkprovider dan de keuze van het toestel. Dat blijkt ook al uit het feit dat drieeneenhalf van de vijf essentiele loyalty-factoren (prijs is gedeeld) met de operator te maken hebben.
Bijzonder verrassend resuktaat uit de studie was het feit dat prepaidklanten in de praktijk trouwer blijken dan abonnementsklanten. Komt waarschijnlijk door de intense concurrentie en dito verlokkingen bij de werving van abonnees. Prepaidklanten worden minder zwaar belegerd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!