Marktconcepten vs. nieuwe producten
Online muziekverkoop is een nieuw marktconcept. Daardoor is iPod zo succesvol.
Andere producten hebben gefaald. Niet omdat ze niet goed waren. Maar omdat hun marktconcept te smal was.
Ze hadden teveel een productfocus, waardoor ze te makkelijk geïmiteerd konden worden.
Consumenteninzichten vs. marktonderzoek
Conventioneel marktonderzoek is te traag en te oppervlakkig om snel veranderde markttrends bij te houden.
Het wordt daarom minder belangrijk. Er komt een focus op marktinzichten. Dus van symptoom naar onderliggende oorzaak.
Communities vs. blogs
Corporate blogs zijn vrij lastig te onderhouden. En zijn nog steeds redelijk zendergericht. Meer bedrijven kiezen daarom voor communities, waar consumenten helemaal 'los kunnen gaan'.
Ook omdat zo makkelijker de hierboven beschreven consumenteninzichten worden gevonden.
Betekenisgeven vs. promoten
Consumenten skippen reclame steeds vaker. Ze willen wel hulp in het maken van beslissingen. Bedrijven dienen een meer betekenisgevende rol aan te nemen.
Dat wil zeggen, consumenten helpen om de zin van de onzin te onderscheiden. Dit wordt vooral belangrijker voor bedrijven die dure of luxe goederen verkopen.
Leer het me vs. vertel het me
Psychologen stellen dat het voor onderwijs belangrijk is een onderwerp persoonlijk te maken, in een grotere context te zetten en deze emotie te geven.
Voor de marketer is nog een ding van belang. Betrokkenheid bij de boodschap creëren. Hierdoor wordt het meer een partnership dan een transactie.
De consument voelt zich beter geïnformeerd en vertrouwt deze het bedrijf eerder.
Podcasts vs. webinars
Downloadbare speeches en presentaties vervangen webinars die op een vaste tijd plaatsvinden. Mensen zijn simpelweg te druk om hun schema aan te passen.
Gedragsegmentatie vs. traditionele demografie
Focus je op het gedrag van consumenten om hem of haar te begrijpen. En minder op hun leeftijd, opleiding of sociale klassen.
Stem van de consument vs. stem van de onderneming.
Marketeers luisteren te lineair en formeel naar consumenten. Ze moeten zich ook focussen op de wijze dat consumenten iets zeggen.
Taalgebruik is van groot belang. Een consument kan over een klein probleem beginnen. Maar dit kan slechts een waarschuwing zijn van een groter, onderliggend probleem.
De analyse van consumentenfeedback moet intelligenter worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!