DDMM staat voor Dutch Digital Media Measurement. De resultaten moeten een eerste stap vormen in het opzetten van een geïntegreerd digitaal bereiksonderzoek.
De resultaten die vandaag worden gepresenteerd omvatten het web-only bereik, gemeten in het GfK-onderzoekspanel. Later dit jaar volgen de eerste testen met het meten van mobiel bereik, gebruikmakend van hetzelfde onderzoekspanel. Uiterlijk in februari komt de data van het geïntegreerde web-mobiel onderzoek beschikbaar.
Rachel Gómez, voorzitter VINEX: “Als VINEX-bestuur hebben we sinds het stoppen van het STIR-onderzoek ervoor gekozen om met een kleine groep uitgevers en PMA zo snel mogelijk een tijdelijk onderzoek op te starten. Dit is de eerste stap in het verder opbouwen van een gedegen bereiksonderzoek. Het toevoegen van het snel groeiende mobiele bereik van smartphones en tablets begin 2014, is voor de markt de volgende zeer belangrijke mijlpaal.’
Johan Smit, directeur PMA geeft aan dat het DDMM-bereiksonderzoek aan de wens van de media adviesbureaus voldoet om eenduidige, betrouwbare cijfers te hebben bij de planning van campagnes.
De opzet van het DDMM-onderzoek is anders dan het voormalige online bereiksonderzoek, waardoor de bereiksdata van de twee onderzoeken volgens DDMM niet vergelijkbaar zijn.
Een aantal verschillen met het voorgaande onderzoek zijn:
• DDMM-resultaten worden wekelijks i.p.v. maandelijks gerapporteerd.
• Het bereik wordt gemeten vanaf 6 jaar in plaats vanaf 13 jaar.
• Het bereik op het werk wordt komend jaar niet gemeten.
• Het gebruik van Mac-computers wordt nog niet gemeten.
Het door onderzoeksbureau GfK ingezette panel wordt geworven en gewogen op basis van de Gouden Standaard en de Media Standaard Survey.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!