De feestdagen brengen online retailers 22 procent extra omzet. Maar is deze piek ook terug te zien in het aantal online media berichten?
Buzzcapture zoomt in op de verdeling van het buzzvolume per maand en bekijkt de Sinterklaascampagne van een aantal grote online retailers.
Pr-stunt
Coolblue en Bol.com pakten online flink uit rond de feestdagen. Qua buzz is de pr-stunt van Coolblue de aansprekendste actie van de afgelopen twaalf maanden geweest.
Begin december was Twitter in rep en roer door overnamegeruchten rondom Coolblue. In de middag belegde Coolblue een persconferentie waarin Sinterklaas als koper werd gepresenteerd.
De stunt werd massaal gedeeld en het online volume is in het afgelopen jaar bij geen enkel merk zó hoog geweest. Het filmpje is 2,6 miljoen keer weergegeven op een Facebook-tijdlijn.
Bol.com piekte online juist de week van kerst door Playstation-winacties en door het nieuws dat het merk de drukste dag ooit had gehad. Opmerkelijk is dat geen enkele retailer de term ‘Zwarte Piet’ op de eigen socialemediakanalen noemde in de decembermaand.
Wehkamp scoort veel engagement op sociale media dankzij winacties op Facebook.
Terugzakkende buzz
In januari 2016 zakt het buzzvolume voor de meeste merken, net als de omzet, ruim 20 procent terug.
Van de grote online retailers gaan de meeste berichten over Bol.com. Coolblue en Wehkamp volgen op gepaste afstand, maar hebben structureel veel meer online volume dan merken als Fonq en Conrad. De laatste merken hebben relatief veel minder engagement dan de andere spelers.
Media-analist Jaap van Zessen van Buzzcapture brengt branches in kaart @jaapvanzessen
Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 1-2
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!