De award voor 'world’s best advertising & marketing effectiveness' bestaat al sinds 1994 en heeft als voornaamste doel om campagnes met spraakmakende oplossingen voor marketingproblemen te belonen. Hoewel de AME Awards 2015 geen Nederlandse inzendingen kende, werd ons land wel in de Europese vakjury vertegenwoordigd door Wesley ter Haar, Joris Pol (beiden MediaMonks) en Dick van der Lecq (Etcetera).
'De AME Awards staan internationaal hoog aangeschreven, maar zijn in Nederland nog vrij onbekend.' vertelt Van Der Lecq. 'Ik heb topcases bij de Esprix en ADCN gezien, die hier hoge ogen zouden gooien. Nederlandse bureaus kunnen zich met de AME dus makkelijk internationaal profileren.'
DHL Duitsland
Dit jaar ging de belangrijkste prijs - de AME Grand Trophy - naar de guerrila-campagne van DHL Duitsland. Met de ‘Trojan mailing’-campagne, een initiatief van Jung von Matt, liet DHL haar concurrenten pakketten ophalen die met een temperatuurgevoelige coating waren behandeld. Bij een temperatuur onder nul graden waren de dozen gewoon zwart, maar zodra de temperatuur toenam werden de dozen geel en verscheen de tekst ‘DHL IS FASTER’.
Ook de ‘I See Fries’-campagne van McDonald's en Tribal World Wide Shanghai viel met drie 'Gold Medaillons' dik in de prijzen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!