Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek van het bureau Newcom Research & Consultancy in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).
Eigen ervaring bepaalt oordeel kwaliteit
Vrijwel alle ondervraagden (patiënt en consument) vinden hun eigen ervaring met ziekenhuiszorg het belangrijkst voor hun oordeel. Hierbij baseren zij zich op de ervaren deskundigheid en de uitkomst van de behandeling. Daarbij vinden de ondervraagden hygiëne, de kennis en uitleg van zorg en het resultaat van de behandeling (weinig klachten/geen complicaties) erg belangrijk. Maar ook hechten de ondervraagden sterk aan tijd, aandacht en respect die het ziekenhuis aan de patiënt geeft.
Deskundig, klantgericht en persoonlijk
81 procent van de ondervraagden vindt ziekenhuizen deskundig, gevolgd door kwalitatief hoogwaardig (76 procent), klantgericht (68 procent) en persoonlijk (65 procent). Ziekenhuizen en hun medewerkers kunnen het imago verder verbeteren door nog meer aandacht te besteden aan de persoonlijke benadering van patiënten.
Kritische mening
Patiënt en consument hechten relatief minder waarde aan het oordeel van derden over ziekenhuizen, zoals zorgverzekeraars en opiniemakers. Ze zijn heel goed in staat om een eigen kritische mening te vormen over ziekenhuiszorg, omdat zij rechtstreeks te maken krijgen met het ziekenhuis en de zorgprofessionals.
Patiënt blijft eigen ziekenhuis trouw
Consumenten en patiënten zijn, volgens cijfers uit het onderzoek, door berichtgeving in de media wel kritischer gaan kijken naar de zorg. Hoewel negatieve berichten in de landelijke media niet onopgemerkt blijven door 57% van de ondervraagden, zou dit in beperkte mate de keuze voor een ziekenhuis kunnen beïnvloeden. 13% van de ondervraagden die overwegend negatief nieuws over ziekenhuizen hebben gevolgd, geeft dit aan.Toch blijft de overgrote meerderheid van ondervraagden het eigen ziekenhuis trouw.Toch blijft de overgrote meerderheid van ondervraagden het eigen ziekenhuis trouw.
Fusies
Fusies tussen ziekenhuizen komen steeds vaker voor. Schaalvergroting is een gevolg dat het imago of het oordeel over de kwaliteit van ziekenhuiszorg zou kunnen beïnvloeden. Echter, 7% van de ondervraagden heeft er geen duidelijke mening over en 38% staat er neutraal tegenover.
Mannen zijn aanzienlijk positiever over de ontwikkeling van het fuseren van ziekenhuizen dan vrouwen (32% ten opzichte van 22%).
Newcom ondervroeg ruim duizend patiënten en consumenten. De onderzoeksgroep is een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!