TBWA/Neboko won een Zilveren Film Leeuw voor de commercials ‘Hairdresser’ en ‘Paramedics’ uit de IDFA-campagne. 180 Amsterdam werd bekroond met Film Craft Zilver voor ‘Every team needs the spark’ voor Adidas International. De beide Bronzen Film Leeuwen waren voor XXS en N=5. Het brons van XXS was voor ‘Forgotten Animals Day’ voor de Dierenbescherming, N=5 kreeg brons voor ‘Live Interactive Billboard’ voor de Rijksoverheid/Ministerie van Binnenlandse Zaken. Vorig jaar won Nederland 14 Leeuwen.
Lode Schaeffer (Indie) die voor Nederland in de Filmjury zat, is tevreden. ‘We hadden minder inzendingen dan andere jaren als gevolg van de recessie, maar de kwaliteit was goed. Als je een Leeuw wint kun je ervan uitgaan dat de hele wereld jouw werk geweldig vindt. Daar mag je echt heel blij mee zijn. Onze oogst is vergelijkbaar met die van Azië en Spanje.’ Schaeffer streed in de jury als ‘een patriot met een grote mond’, zegt hij zelf: hij zette alles op alles om deze Leeuwen voor Nederland binnen te slepen.
Er waren dit jaar 78 Nederlandse filminzendingen, vergeleken met 107 vorig jaar. Toen won Nederland 5 Film Leeuwen.
In totaal reikte de Filmjury 100 Leeuwen uit: 14 Gouden, 24 Zilveren en 61 Bronzen. ‘De Gouden Leeuwen wijzen alle 14 de weg naar de toekomst,’ zei juryvoorzitter Mark Tutsel (Global Chief Creative Officer Leo Burnett Worldwide). De Grand Prix Film ging naar ‘The man your man could smell like’ voor Old Spice van Wieden+Kennedy Portland.
In de nieuwe categorie Film Craft ging de Grand Prix naar de opvolger van de ‘Carousel’-campagne waarvoor Tribal DDB (Amsterdam) vorig jaar bekroond werd met de Grand Prix Film: de film ‘The Gift’ uit een serie van vijf voor Philips Cinema TV. DDB Londen maakte hem met RSA Films. Filmjuryvoorzitter Jon Kamen (Chairman & Chief Executive Officer @radical.media): ‘Deze prijs is een belangrijke erkenning voor het belang van vakmanschap in ons vak. Voor welk platform of kanaal een film ook geproduceerd wordt, de kwaliteit van de film zelf, het vakmanschap waarmee hij gemaakt is, blijft enorm belangrijk. Omdat dit een nieuwe prijs is, hebben we als jury de lat hoog willen leggen, een standard willen neerzetten. Ik hoop dat hij elk jaar zo hoog blijft, om toekomstige generaties film- en reclamemakers te stimuleren.’
In Titanium en Integrated werden vanavond 16 inzendingen bekroond. Tien ervan kwamen uit Amerika. De Titanium Grand Prix ging naar ‘Twelpforce’ van Crispin Porter + Bogusky (VS) voor retailer Best Buy. De klantenservice van veel grote winkelbedrijven is een van de grootste ergernissen van consumenten. Best Buy zette duizenden eigen medewerkers in om op Twitter 24 uur per dag vragen en klachten van klanten te behandelen. Juryvoorzitter Bob Greenberg (Chairman, CEO en Global Chief Creative Officer van R/GA): ‘Dit jaar hebben we meer dan in andere jaren de impact gezien van de constante veranderingen in technieken, de economische crisis, het feit dat consumenten veranderd zijn omdat ze toegang hebben tot platforms en netwerken – klanten realiseren zich meer dan ooit dat ze moeten veranderen. Dat heeft geresulteerd in heel veel innovatieve en creatieve ideeen. We zien grote merken creativiteit omarmen. “Twelpforce” van Best Buy is een idee dat de industrie vooruit helpt, dat de weg wijst naar de toekomst.’
De Integrated Grand Prix was voor ‘Livestrong’ van Wieden+Kennedy Portland voor Nike Livestrong Foundation.
De Grand Prix for Good werd uitgereikt aan Abbott Mead Vickers BBDO Londen voor 'Choose a different ending', een campagne van The Metropolitan Police ter ontmoediging van het gebruik van messen als wapen onder jongeren moet ontmoedigen: een interactieve film waarbij je zelf het einde kunt bepalen van een film over jongeren en het gebruik van messen als wapen.
Old Spice ‘The man your man could smell like’
Philips Cinema 'The Gift'
IDFA 'Hairdresser'
IDFA 'Paramedics'
adidas 'Every Team Needs The Spark'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!