In Japan gebeurt het op het ogenblik. Niet alleen wordt er aan de weg getimmerd op het gebied van snelle responsmechanismen waar de reclamebureau-creatieven eindelijk mee uit de voeten kunnen, ook op het gebied van mobiele betalingen is er van alles gaande.
Afgelopen weekend werd de al eerder aangekondigde Mobile Suica ingevoerd. Japanners kunnen vanaf nu met een simpele zwaai van hun mobiele telefoon van alles betalen, van spoorkaartjes en versnaperingen tot electronica.
De Mobile Suica-introductie valt in een gespreid bedje: de Suica-kaart was al wijd en zijd geaccepteerd als een draadloos betaalmiddel voor de draaihekjes van de Japanse metro, talloze kleine winkeltjes in en rond de stations, plus een paar grote winkelketens. Die kaart kan nu 'naadloos' worden vervangen door een mobiele telefoon.
Er is nog een tweede reden waarom je niet helderziend hoeft te zijn om het succes van Mobile Suica te voorspellen: alleen al NTT DoCoMo heeft meer dan tien miljoen Suica-compatiebele mobieltjes verkocht, en per onmiddellijk zijn twaalf splinternieuwe modellen beschikbaar die er ook geschikt voor zijn.
Kunnen de Nederlandse providers nog een puntje aan zuigen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!