Premium

Mobiel adblocken blijkt veel ernstiger probleem dan gedacht

Pagefair schat dat 22% van de wereldbevolking advertenties blokkeert op het mobiele web.

In een zojuist gepubliceerd rapport &;&; meldt onderzoeksbureau PageFair dat 419 miljoen mensen, ofwel 22% van de wereldwijd 1,9 miljard smartphone-gebruikers, software heeft geïnstalleerd om advertenties op het mobiele web te blokkeren. Eerdere berichten gingen er tot dusver aldoor vanuit dat het mobiele adblocking gebruik veel lager is.

IAB Nederland presenteerde met Deloitte in april nog een onderzoek, waarin de voorspelling stond dat einde dit jaar slechts 0,3% van de smartphone gebruikers een adblocker heeft geïnstalleerd en gebruikt. 

Mobiele browsers
Het rapport van Deloitte getiteld stelt dat mobiele gebruikers geen adblocker installeren, omdat gebruikers het grootste deel van hun tijd in-app besteden waar de blockers (nog) niet effectief zouden zijn. Daarbij komt dat het installeren ingewikkeld is en de adblockers niet beschermen tegen native advertising. 
 
"Adblocking Goes Mobile" laat echter zien dat in-app advertising zeker niet immuun is voor adblockers. Vooral in-app advertenties op platforms zoals Spotify, Apple News en CNN zouden kwetsbaar zjin voor adblocking. Een van inzichten van het rapport is dat het mogelijk is om &;voorgestelde content&; op Facebook en Instagram te blokkeren, net als andere advertenties in de mobiele app van Facebook.
 
Volgens de onderzoekers is het gebruik van mobiele adblockers vorig jaar met 90% gegroeid. Mobiele browsers die standaard advertenties tegenhouden, zijn verantwoordelijk voor het merendeel van het mobiele adblokkeren. Deze vorm van adblocking is met name populair in opkomende markten als China, India, Indonesië en Pakistan waar, aldus het rapport, &;de komende jaren een miljard mensen voor het eerst online zal gaan. En zij zullen hiervoor alleen mobiele apparaten gebruiken met een lage bandbreedte en relatief dure dataverbindingen&;.

Levensvatbaarheid
 &;Dit rapport vertelt een ontnuchterend verhaal over de levensvatbaarheid van ad-gefinancierde media en journalistiek in opkomende economieën,&; zegt Sean Blanchfield, ceo en mede-oprichter van PageFair: &;Adblocking bedreigt alle mobiele kanalen. Als we er niet in slagen de zorgen van gebruikers over mobiele reclame in Noord-Amerika en Europa weg te nemen, zal dit hier tot eenzelfde mate van gebruik van adblockers leiden.&;
 
36% van de smartphone-gebruikers in het Verre Oosten is op dit moment actief met het blokkeren van advertenties op het mobiele web. In India en Indonesië spannen de kroon; meer dan 60% van de smartphone-gebruikers blokkeert advertenties op het mobiele web. In China gaat het om bijna eenderde van de smartphone-gebruikers.
 
Mobile adblocking wint ook aan populariteit in de VS en Europa. In maart 2016 waren hier 14 miljoen actieve gebruikers van adblocking browsers. Daarnaast zijn er sinds september 2014 nog eens 4,9 miljoen keer in-app adblocking en content blocking apps gedownload uit de Apple en Android app stores. Daarbij valt op dat in-app adblocking apps vooral populair in Europa, terwijl apps die inhoud blokkeren meer toepassing vinden in de VS
 
Ondanks alle publiciteit, moet de introductie door Apple van &;content blocking&; op iOS-9 nog een impact gaan hebben. In de VS heeft slechts 2% van de Apple-gebruikers (1,9 miljoen) een adblocker op het toestel.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie