Voor het zeventiende keer zet het consultancybureau Interbrand de 'best global brands' op een rij.
Geen grote verrassingen aan de top met Apple, Google en Coca-Cola als de drie waardevolste merken. Maar Coca-Cola laat wel een aanzienlijke daling in merkwaarde zien: 7 procent. In 2015 daalde de merkwaarde met 4 procent.
De top 10 in 2016
1. Apple (5 procent) 178 miljard dollar
2. Google (11 procent) 133,25 miljard dollar
3. Coca-Cola (-7 procent) 73,10 miljard dollar
4. Microsoft (8 procent) 72, 80 miljard dollar
5. Toyota (9 procent) 53, 58 miljard dollar
6. IBM (-19 procent) 52,5 miljard dollar
7. Samsung (14 procent) miljard dollar
8. Amazon (33 procent) 50,33 miljard dollar
9. Mercedes-Benz (18 procent) 43,49 miljard dollar
10. General Electric (GE) 2 procent 43,13 miljard dollar
Het sterkst groeiende merk is Facebook: 48 procent. Het social network staat op de 15de plaats en heeft volgens Interbrand een waarde van ruim 32 miljard dollar.
Andere sterke stijgers zijn Amazon (33 procent), Lego (25 procent), Nissan (22 procent) en Adobe (21 procent).
Merken die het sterkst in waarde zijn gedaald zijn IBM (19 procent), Shell (17 procent), Ralph Lauren (12 procent), Xerox (12 procent), Prada (12 procent). De daling van Volkswagen valt relatief mee: 9 procent.
Automotive en tech domineren de lijst, samen nemen ze 29 plaatsen in de lijst in. Retail is de sector die het sterkst groeit (19 procent), maar de sportsector en luxury groeien ook beide sterk met 10 procent.
De totale waarde van alle merken bij elkaar is ruim 1.796 miljard dollar 4,8 procent groei ten opzichte van 2015.
Nieuwkomers
Tesla en Dior komen nieuw binnen, net als Hewlett Packard.
Interbrand geeft in zijn analyse aan dat de beste global brands de stuwende kracht achter verandering zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!