Hoe gaan bedrijven om met disruptieve IT? Volgens de bekende Andrew McAfee (MIT) kun je ze onderverdelen in beginners, conservatieven, ‘fashionista’s’ en ‘digirati’.
De fashionista’s vormen een interessante groep: bedrijven waar veel digitale initiatieven starten die niet van de IT-afdeling komen. Want je wilt als marketeer snel leuke dingetjes doen, maar IT werkt tegen. Vaak vraagt de markt daar ook om. In Nederland komt deze vorm veel voor, maar het is volgens de onderzoeker geen vorm die voor bedrijfswinst zorgt. Het zorgt juist voor nog meer silo’s en fragmentatie.
De Fashionista-aanpak leidt tot verlies van 9 procent.
Digirati, daarentegen, die digitaal veel gestructureerder aanpakken, maken winst.
Oneens
René van Dijk, managing partner Usual Suspects
De marketeer wordt zo als een IT-leeghoofd neergezet. Als McAfee zegt dat je op zoek moet gaan naar ‘mode-technologieën die binnen jouw sector voor disruptie gaan zorgen’, dan heb je wel mensen nodig die weten welke mode-technologieën inzetbaar zijn voor jouw klanten. Het antwoord zit ‘m in de zogenaamde ‘vortex’: laat de marketeers nu maar die disruptie in gang zetten maar zorg er wel voor dat de organisatie ingericht is op een overdracht naar de IT-afdeling.
Samenwerken heet dat volgens mij.
Deels eens
Berend Sikkenga, manager digital services & communications online & digitization, Ziggo
Leuke digitale dingetjes? Ja graag, doen! Experimenteer er lekker op los. Maar wel vanuit een duidelijke ‘digital first’-visie en in echte samenwerking met IT. Alleen met systematisch experimenteren, een heldere kijk op digitale infrastructuur en nieuwe vormen van samenwerking (met collega’s, klanten en partners) gaat het lukken om digitaal het verschil te maken door optimaal technologie, data en tools in zetten.
Het recept om digitaal schaalbaar te worden en dit duurzaam te blijven.
Oneens
Frank van Delft, managing partner CIM7, Customer Insight Management
Gelukkig zijn er ondernemende marketeers die samen met anderen het initiatief nemen om de organisatie beter klantgericht te laten werken, mede op basis van data.
Dat daarbij eerst met pilots wordt gewerkt is juist sterk. Voor de ervaring, leer je routes naar succes kennen en kunt je anderen laten zien wat het resultaat kan zijn. Het verscherpt ook het doel wat je wil bereiken en vooral hoe je het wil bereiken.
Dus vooral doorgaan, ‘fasionista’s’! Maar plan ook de volgende stappen, want alleen als ‘digirata’ kun je structureel klantgericht werken.
Eens
Vincent Hooplot, managing director Hooplot Associates
Te vaak vinden marketing en IT elkaar niet. IT-afdelingen worstelen bijvoorbeeld met issues zoals oude legacy-systemen uit het COBOL-tijdperk.
Als het leeuwendeel van het IT-budget gaat naar de vervanging van die legacy-systemen gaan marketeers, creatief als ze zijn alternatieve routes zoeken. Dat dit kan, is deels te wijten aan de lankmoedige houding van de top. Bestuurders moeten namelijk afdwingen dat IT en marketing hun doelstellingen, werkwijze en resource-allocatie integraal afstemmen.
Besluitvorming hierover hoort op de bestuursagenda, inclusief monitoring en rapportage. Immers, succesvolle adoptie van digitalisering is voor de organisatie van strategisch belang.
Deels eens
Andy Mosmans, directeur/cso ARA Communications
Ook digitaal gaat het om je verhaal. Marketeers moeten ervoor zorgen dat in de naam van hun merk de totale onderneming zich markt- en klantgericht gedraagt. Een sterk merk, merk je tenslotte.
Digitalisering moet in dit licht worden bezien: hoe maak ik er gebruik van om de relatie tussen merk en consument/klant te versterken? Dit gaat dus verder dan het doen van ‘leuke, digitale dingetjes’.
Sterke merken vertegenwoordigen bovenal schaalbare ideeën of zelfs idealen. Zie boeken als ‘Grow’ en ‘Exponential Organiziations’. Binnen deze context dienen de mogelijkheden die digitalisering biedt als kans te worden bezien.
Deze Your Thoughts staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 12
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!