Mark Ogertschnig van Ikea naar Jumbo

'Geintegreerde communicatie en reputatiemanagement staan hoog op de prioriteitenlijst'

Na 4,5 jaar verruilt Mark Ogertschnig Ikea voor Jumbo. Hij volgt bij de supermarktketen Frank Haagsman op in de functie van manager Corporate Communicatie. Zijn functie als Countrymanager Communicatie bij Ikea wordt tijdelijk ingevuld door Mark Blok, die hiervoor onder meer in vergelijkbare functies bij Akzo Nobel en KPMG werd ingehuurd. Ogertschnig wordt bij Jumbo verantwoordelijk voor alle in- en externe communicatie. Hij rapporteert direct aan CCO Colette Cloosterman- Van Eerd.

Privëredenen

Over de reden voor zijn overstap is Ogertschnig kort: We hebben met het team het afgelopen jaar een afdeling gebouwd waarin praktisch alle disciplines vertegenwoordigd zijn. We hebben de slag naar een omnichannelstrategie succesvol afgerond, ik maakte inmiddels deel uit van het MT. De volgende stap binnen IKEA zou een internationale functie zijn en daar was ik mede om privéredenen niet aan toe.&;

Goed staan

Ogertschnigs eerste uitdaging bij Jumbo: ‘Het team op orde brengen. Ik heb drie man op externe communicatie en drie op interne, maar er zijn of gaan een paar collega’s met verlof de komende periode. &;

La Place

En inhoudelijk? Reputatiemanagement. De aandacht voor dat onderwerp is hier sterk gegroeid, mede door de overname van C1000. Daarnaast: geïntegreerd werken. Marketing en communicatie, maar ook de verschillende communicatiefuncties nog beter op elkaar afstemmen. Verdere ontwikkeling en uitrol van de omnichannelstrategie, zoals ik dat ook bij IKEA samen met het team heb gedaan, is ook hier een belangrijk issue.  

Daarnaast is de overname van La Place natuurlijk vanuit communicatief oogpunt interessant. Aan de achterkant worden processen al steeds meer gedeeld, maar aan de voorkant er nog wel het nodige te doen. En dan gaat het met name om de vraag hoe maken we het passend in de formule en het merk.&;

Ruimte

Strategische vraagstukken over de formule vallen overigens binnen de portefeuille van CCO Colette Cloosterman, dochter van Jumbo-oprichter Karel van Eerdt. Maar, zo zegt Ogertschnig: &;Ik denk daar vanuit communicatief perspectief over mee. Daar is alle ruimte voor.&;

Prettig

Bang dat de familie Van Eerd zich teveel bemoeit met het reilen en zeilen van de afdeling communicatie, heeft Ogertschnig niet. ‘Nee, integendeel. Mijn vader had een familiebedrijf, ik heb 7 jaar bij Pon gewerkt, daarna bij Ikea. In beide gevallen was de oprichter, of iemand van de familie nooit ver weg. Ik weet hoe ik daarmee om moet gaan, voel me daar juist prettig bij.’

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie