Dat blijkt uit nieuwe rapportage van de de NOM Print Monitor 2013-I/2013-II over het bereik van dagbladen en tijdschriften. Het gaat om heel 2013.
De ontwikkelingen in gemiddeld bereik over de totale groep dagbladen en tijdschriften laten een daling zien van 3 procent ten opzichte van de vorige publicatie. Bij dagbladen was het -2, bij tijdschriften -3 procent.
Een vergelijking met de ontwikkelingen van de Hoi-oplagegegevens van deze groep bladen laat een zelfde trend zien, hoewel de oplage in dezelfde periode wat sterker is gedaald dan het bereik.
Dagbladen
Bij de dagbladen blijft De Telegraaf het grootste met 1.811.000 (12,9%), gevolgd door AD Dagbladen (1.466/10,4%) en de Volkskrant (789/5,6%).
Tijdschriften
Bij de RTV-bladen heeft Veronica Magazine het grootste bereik: (1.829/13,0%), bij de vrouwenbladen Libelle (2.002/14.2%), bij de jongerenbladen Donald Duck (1.597/11,3%), bij de culinaire bladen Allerhande (4.181/29,7%), Landleven bij de Woon-, tuin- en DHZ-bladen (699/5,0%), Quest bij de Populairwetenschappelijke bladen (1.087/7,7%) en Happinez bij de mind- & bodybladen (513/3,6%)
Digitale platformen
Steeds meer mensen lezen dagbladen en tijdschriften op digitale platformen, meldt NOM. Consumenten lezen vooral dagbladen digitaal. De meeste mensen lezen digitale dagbladen nog steeds op de computer/laptop: in 2013 was dat 38% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het lezen van dagbladen op smartphone is vanaf 2010 – de start van de NOM-meting ‘digitaal’ - gegroeid van 7,9% naar 19,9%. Op tablet is de groei nog groter: van 2,9% in 2010 naar 20,3% in 2013.
Ook bij tijdschriften groeit het lezen op digitale platformen, hoewel de penetratie lager is dan bij dagbladen: 13,3% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder leest een tijdschrift wel eens op computer/laptop, 4,5% op een smartphone en 7,6% op tablet (NPM 2013-I/2013-II). E-reader wordt weinig gebruikt voor het lezen van dagbladen en tijdschriften.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!