Zij hebben in het begin van dit jaar een goed en prettig leesbaar boek geschreven: ‘Marketing aan de top’. In dit boek maken zij op een voor marketeers welhaast pijnlijke manier duidelijk waar het in de marketingpraktijk vooral aan ontbreekt: accountability en innovativiteit. Ze onderbouwen deze stelling – zoals goede wetenschappers betaamt – met een uitgebreid onderzoek.
Maar is het ook een boek om te lezen?
Dat is zeker het geval!
In ‘Marketing aan de Top’ boek beperken de auteurs zich namelijk niet tot de oorzaken van het afgenomen belang van de marketingfunctie binnen ondernemingen.
Ze komen ook met vele praktische tips hoe marketeers hun positie in het bedrijfsleven weer kunnen versterken. Het is goed dat deze twee wetenschappers met dit ‘populair geschreven’ boek zorgen voor een brug tussen marketingwetenschap en marketingpraktijk. Een brug die helaas bijna altijd open staat…
‘Marketing aan de top’ is in het februarinummer van het Tijdschrift voor Marketing dan ook lovend gerecenseerd. Gelet op het niveau van de twee andere genomineerde boeken was het gisterenavond dan ook geenszins een verassing dat het boek van Ruud Frambach en Peter Leeflang tot winnaar van de Pim Marketingliteratuurprijs is uitgeroepen. Zorgde de presentaties van de genomineerde auteurs en het juryrapport gisterenavond nog voor nieuwe inzichten?
Dat gold zeker voor de presentatie van Peter Leeflang. Na de verschijning van het boek hebben Leeflang en Verhoef hun onderzoek uitgebreid tot een zevental landen. Peter Leeflang presenteerde gisterenavond met veel humor de bevindingen van dit onderzoek. De conclusie was duidelijk: ook elders in Europa blijken marketeers onvoldoende goed te presteren. Ook daar is de invloed van de marketingafdeling op het ondernemingsbeleid aan de lage kant. Gelukkige uitzonderingen vormen Israel en de Verenigde Staten, landen met een krachtig innovatiebeleid (althans in Israel en bepaalde gebieden in de VS, zoals Sillicon Valley). Al met al was het een genoegen om naar de presentatie van Peter Leeflang te luisteren.
Dat kon niet worden gezegd van de presentaties van de andere genomineerden. De drie auteurs van Cross media concepting bleken ten gevolge van de griepepidemie geen van allen in staat te verschijnen. Patrick Petersen bevestigde in een onsamenhangend betoog, waarbij het woord Twitteren meer dan tien maal viel, dat zijn kandidatuur niet serieus kon worden genomen.
Het had PIM jury gesierd wanneer zij in het juryrapport – na de kritiek op het niveau van de twee andere genomineerde boeken – tot enige zelfreflectie in staat was geweest. Dat bleek in het geheel niet het geval: de critici kregen de schuld. Dit terwijl gisterenavond ook op basis van presentaties van de auteurs overduidelijk bleek dat er maar één goed boek was genomineerd.
Gelukkig is ‘Marketing aan de Top’ wel de terechte winnaar van 2009!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!