De afgelopen dagen was ik in India, omdat ik was uitgenodigd op een groot PR-congres (PRaxis2015) iets te vertellen over wat naar mijn mening de vijf vaardigheden van een communicatie professional 3.0 moeten zijn; naast een geïntegreerd denker en doener, een netwerker p(u)r sang, een betrouwbare adviseur voor de organisatie, een bewaker van de reputatie en noem het maar een master of metrics.
Vijf karakteristieken
Over deze vijf karakteristieken meer de komende weken. Waar ik zelf veel van heb geleerd was de enorme aandacht voor storytelling tijdens het tweedaagse evenement. Of het nu over traditionele media of over een succesvolle 360 sociale media campagnes ging, de rode draad was storytelling. Of zo als een van mijn Indiase collega’s het verwoordde: de enige manier om als brand of organisatie een emotionele band te creëren start altijd met ‘Er was eens een...’
Tweegesprek
Van alle onderdelen heeft de openingssessie het meeste indruk gemaakt: een tweegesprek tussen een student mythologie en een voormalige marketing- en communicatieprofessional, die nu als ‘mythologist’ bedrijven en organisaties helpt hun verhaal te ontdekken en te vertellen. Tijdens het gesprek werd diep ingegaan op de brug tussen mythologie en storytelling en hoe wij als brands, organisaties, CEO’s en communicatieprofessionals nog veel kunnen leren van een praktijk die al eeuwen lang op hoog niveau beoefend wordt. In amper een uur werden bijvoorbeeld de heldendaden van Hercules, de Bijbel, de Indiase Mahabharata maar ook de films van Disney van voetnoten voorzien. Telkens weer werd de link gelegd naar storytelling waarbij ook uitvoerig aandacht voor de invloed van Joseph Campbell op de ontwikkeling van storytelling.
Koesteren
En wanneer je dit dan allemaal op je in laat werken, vraag je je af in hoeverre storytelling de aandacht krijgt binnen het communicatie vak die het verdient, in de praktijk maar ook tijdens de opleidingen. Want de vaardigheid om het verhaal van je bedrijf of organisatie te kunnen vertellen moeten we koesteren en blijven ontwikkelen. En wellicht schieten we te snel in onze activatiemodus wanneer we het in onze organisaties over het nut en de noodzaak van storytelling hebben, met soms bedroevende resultaten.
Effectief
Want op mijn vlucht terug naar Amsterdam werd nog eens duidelijk hoe effectief storytelling kan zijn. Voor het opstijgen werden de corporate films van Eithad, AirBerlin, Serbian Airlines en AlItalia in een carrousel van mooie beelden vertoond. Met één uitzondering…. in die van AlItalia kwam geen enkele passagier voor. Maar had ik anders verwacht? Want Alitalia, dat is toch die vliegmaatschappij die al jaren in de problemen zit en waar de CEO’s elkaar in razend tempo opvolgen? Wanneer je hun film hebt gezien, weet je wel waarom; ze hebben
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!