Jitse Rupp: 'Skiwasser stond buiten de berggebieden nog nergens op de kaart'

De Nederlandse ondernemer lanceert een moderne versie van skiwasser, een winterdrankje uit Tirol.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Rupp, een Nederlander in de Alpen, lanceert Skiwater, een mix van frambozensap en sprankelend water. Het drankje is afgeleid van het bijna honderd jaar oude &;skiwasser&; en gaat als nieuw product terug naar de essentie met natuurlijke ingrediënten. 

U heeft een drankje ontwikkeld voor wintersporters, wat is het?
&;Vanaf 1920 begon het wintertourisme in Tirol te groeien. Om in de afgelegen alpendorpen de dorst te lessen, vond men skiwasser uit. De Tirolers mixten ijskoud gletscherwater met frambozensap en verfijnden dat met een scheutje citroensap. Deze klassieker uit de bergen maken wij als eerste weer met alleen natuurlijke ingrediënten en is ook buiten de Alpen te krijgen: Skiwater een Bio-limonade uit vers geperste Bio-frambozen en bergbronwater.&;

Met wie heeft u het product ontwikkeld? Hoe ontstond het idee?
&;Ik woon al acht jaar in de alpenregio. Eerst in Zwitserland en Oostenrijk, nu in Zuid-Duitsland en ik ben veel onderweg in de bergen. Het viel mij op dat bijna al mijn vrienden en vriendinnen skiwasser drinken als ze in Oostenrijk zijn, maar dat je dat buiten de berggebieden nergens op de kaart ziet staan. In elke berghut smaakt het een beetje anders, soms met en soms zonder prik. Ook bestond het niet meer zoals het ooit begonnen was, met echte natuurlijke ingrediënten. Ik sta graag in de keuken en ik heb thuis met een juicer zelf skiwasser gemaakt met verse frambozen. Dit heb ik laten proeven aan vrienden en collega’s en ben toen gestart met het ontwikkelen van de ideale receptuur met zo min mogelijk suiker.&;

Hoe gaat u het drankje aan de man brengen, alleen via horeca of ook via retail?
&;In het eerste jaar ligt de focus op de horeca van München, Wenen en Amsterdam. Daarnaast leveren we een aantal exclusieve skigebieden. We willen zo goed mogelijk begrijpen in welk type horeca Skiwater het beste past. Het gaat dan vooral om het consumptiemoment en de prijsstelling, maar ook om het begrijpen wie precies de consument is. We zijn bijna drie maanden op de markt en het is bijzonder om te merken dat we een brede doelgroep aanspreken. De volgende stap is het uitbrengen van en zomer-editie.&;

Wij konden bijna niet geloven dat de naam Skiwater nog ‘vrij’ was?
&;De registratie van het merk Skiwater als CTM is de eerste stap die ik heb gezet. Ik heb daarbij advies gevraagd van een bevriende Trademark Lawyer. Ik was op zoek naar een naam die als wordmark beschermbaar is en die het dichtst bij „skiwasser“ komt en tegelijk internationaal inzetbaar is. Ik was natuurlijk ook erg blij met de officiële bevestiging van de registratie.&;

Een Nederlander die zo’n ‘alpinesk’ artikel op de markt brengt, da’s bijzonder. Alsof een Ier een schaatsdrankje introduceert… hoe ging dat?
&;Een bekende hotelier uit Lech riep: "daar moest eens iemand iets mee doen, iedereen weet nog hoe het was om van je vader na het skiën je eerste skiwasser te krijgen". Hij vond het niet gek dat juist een Nederlander hier mee kwam. "Die begrijpen de kwaliteit van gastronomie van Oostenrijk en staan er net ver genoeg vanaf om de internationale potentie te zien." Waar ik trots op ben is dat we vanaf de kerstdagen midden in Lech bij de prominente Eisbar van Hotel Pfefferkorn’s op de kaart staan, als hoogwaardig alternatief voor skiwasser.&;

U bent een echte ‘marketingman’, werkte onder meer voor Danone, maar wel echt in de P-van-prijs-hoek. Kreeg u zin in een stukje brand & product management of bent u gewoon een goede onmi-ondernemer, met een gezond gevoel voor marketing?
&;Bij Danone was ik financieel verantwoordelijk voor de Duitse markt en heb ik onderzoek gedaan naar waardering van merken en geleerd dat een positieve emotie, bijvoorbeeld de emotie van het toeleven naar en nagenieten van een skivakantie, een van de belangrijkste drivers van merkwaarde is. Mijn financiële achtergrond in een grote FMCG helpt me enorm bij het denken in schaalbaarheid en het ontwikkelen van een strategisch plan. Daarnaast ben ik eigenlijk altijd al een beetje ondernemer geweest en begeleid al jaren start-ups in mijn vrije tijd.&

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie