"Je bestelt geen bier, maar een merk"

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo eindigt een artikel in gisteren dat handelt over de nieuwe campagnes van 's lands bierbrouwers om de trend van dalende bierverkoop te keren. Het zijn de woorden van Herwin van den Berg, directeur marketing van in de strijd om de bierdrinker, die een nieuwe fase is ingegaan en zich nu hoofdzakelijk op de man richt.

Binnenkort komt de brancheorganisatie Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) met cijfers over 2006, maar de brouwers weten al dat de consumptie voor de 18e keer op rij licht gedaald is in Nederland. De bierbrouwers willen deze dalende verkoop stoppen door betere marketing, aldus de schrijver van het artikel, Frits Baltesen.
Dan komt de vraag naar boven: wat wordt er verstaan onder betere marketing? In het artikel wordt gedoeld op nieuwe productvormen, nieuwe verpakkingen, nieuwe logo's en andere tv-commercials; nu allemaal met name gericht op de man.
Het laatste is vooral duidelijk zichtbaar op de Nederlandse buis. We worden dagelijks overvallen door een kudde oermannen, die op weg zijn naar hun pilsje in het café.

Waarbij een appèl wordt gedaan op het oerinstinct van de man om te volgen. Opmerkelijk detail: mannen bleken deze commercial gemiddeld een zeven gegeven te hebben; de vrouwen daarentegen bevroren bij wijze van spreken bij het zien van deze commercial: een min drie! Heineken en hebben het iets minder rigoreus aangepakt. Hier is nog enige ruimte voor de bierdrinkende vrouw.

Allemaal inspanningen om dit homogene product onderscheidend te laten zijn in de markt, want hoe je het ook positioneert: bier blijft bier! Is alleen de vraag: wiens merk?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie