Interpolis heeft een programma om jongeren van burn-outs af te helpen. Het doel van de verzekeraar is in 2020 het aantal millennials (geboren tussen 1980 en 2000) dat kampt met symptomen van een burn-out, terug te dringen met 20%.
20% heeft klachten
Uit onderzoek (1.130 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 18 t/m 34 jaar) van GfK in opdracht van Interpolis blijkt dat één op de vijf millennials zulke ernstige mentale klachten ervaart, dat ze daardoor in hun dagelijks leven belemmerd worden. Denk aan veel piekeren en slapeloosheid. De oorzaken zijn divers en complex, aldus Interpolis.
Chantal Vergouw, directievoorzitter Interpolis: ‘Het aantal burn-outverschijnselen onder millennials is zeer zorgelijk. Met het meerjarige programma vragen wij aandacht voor dit maatschappelijke probleem en zoeken we naar oplossingen. Dat is niet alleen nodig om het welbevinden van jongvolwassenen te vergroten, maar ook om de kosten die gemoeid gaan met langdurige uitval terug te dringen.’
Experimenten
Het anti-burnoutprogramma duurt twee jaar en begint met allerlei experimenten. Het eerste programmaonderdeel is een ‘digital detox’, waarbij het doel is dat jongeren minder stress ervaren van hun smartphone.
‘De druk om het zo goed mogelijk te doen’, is stressfactor nummer één. Daar dragen social media aan bij, want jongeren willen continu bereikbaar zijn en een ‘glanzend Linkedin-profiel’ bijhouden.
Telefoonverslaafde millennials kunnen zich nu aanmelden voor de digitale detox van Interpolis. Zij krijgen krijgen dagelijks opdrachten die met hun telefoon te maken hebben. Zo moeten zij hun smartphone tijdelijk in vliegtuigmodus zetten, mogen zij hun telefoon voor maximaal 50% opladen en wordt er gevraagd de berichtennotificaties uit te zetten. Interpolis meet voor, tijdens en na het experiment of de oefeningen van invloed zijn op de mate waarin de deelnemers stress en mentaal welbevinden ervaren.
Resultaten testpanel
Deze oefeningen toetste Interpolis afgelopen december reeds onder 200 deelnemers uit een testpanel. Hieruit bleek dat het positieve zelfbeeld van de groep toenam, en ‘the fear of missing out’ (FOMO) afnam. Ook sliepen de millennials beter. Tegelijkertijd zag de verzekeraar dat het smartphonegebruik na het experiment weer snel op het oude niveau zat. Verder bleek uit de eerste ervaringen met het testpanel dat ‘afkicken’ juist gepaard gaat met stress. Dit werd duidelijk merkbaar toen de deelnemers hun berichtennotificaties moesten uitschakelen.
Toch waren de positieve resultaten genoeg aanleiding voor Interpolis om de methode verder te toetsen. Ellen Seelen, programmamanger van Interpolis, legt uit dat de organisatie eerst allerlei tests uitvoert en daarmee hopelijk oplossingen vindt. Die oplossingen willen ze vervolgens breder verspreiden.
Aandacht voor burn-outs
Dat doen ze via campagnes. Met het eerste experiment begint ook een online campagne rondom burn-outs onder milllennials. Daarvoor maakte Interpolis samen met producent WeFilm onderstaande video.
Samen met oud-judoka Edith Bosch wil de verzekeraar laten zien dat we soms te veel doorslaan in het nastreven van het perfecte plaatje. Chantal Vergouw: 'Edith heeft zelf een burn-out ervaren. Daarom hebben wij haar gevraagd om haar ervaringen te delen. Zodat het millennials helpt de gevaren van een burn-out te herkennen, en het ons helpt de zoektocht naar effectieve oplossingen verder op gang te brengen.'
Aanmelden voor ‘Digital Detox’
Vanaf maandag 26 maart kunnen millennials zich aanmelden voor het eerste Interpolis Experiment ‘Digital Detox’ via www.interpolis.nl/hetgeheimvansucces.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!