Premium

'Ik wilde van de belofte-industrie naar de bewijs-industrie'

Roland van der Vorst is hoogleraar geworden bij de Faculteit Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

(46 jaar en directeur van ) werd onlangs benoemd tot praktijkhoogleraar Strategic Design for Brand Development aan de TU Delft. Hoe kijkt hij tegen deze nieuwe stap in zijn ontwikkeling aan?

Hoogleraar word je vast niet zomaar. Hoe gaat dat in zijn werk? ‘Het is een zorgvuldige procedure. Het werd allemaal erg professioneel aangepakt. Ik werd gewezen op een advertentie en heb geschreven. Vervolgens moet je naast je publicaties en werkervaring, referenties opsturen, een visie op onderwijs schrijven, vijf cases van jezelf meesturen. Daarna verschijn je twee keer voor een commissie van hoogleraren (de tweede keer met buitenlandse hoogleraar erbij) en moet je daarnaast een proefcollege geven. In totaal duurde de procedure een half jaar, maar dat is erg snel in de academische wereld.’

In het persbericht over je benoeming lees ik: ‘Op basis van zijn ervaringen zal Van der Vorst studenten de strategische rol van design met betrekking tot branding bijbrengen.’ Kun je dat toelichten? ‘Ik word hoogleraar bij de Faculteit Industrieel Ontwerpen en ik zal me daar bezighouden met de vraag hoe ontwerpers hun ontwerpen als merk kunnen ontwikkelen. Dat werkt twee kanten op: hoe merkstrategie kan helpen om ontwerpen beter te maken, maar ook hoe ontwerpdenken (design thinking) merkontwikkeling kan helpen verbeteren.’ 

Hoe zie je zelf deze nieuwe stap in je loopbaan? ‘Een aantal jaar geleden besloot ik dat ik van de belofte-industrie naar de bewijs-industrie wilde om me meer bezig te houden met de vraag hoe je creativiteit en strategie kunt inzetten om daadwerkelijk iets tot stand te brengen. Vandaar mijn relatie met innovatie en de investeringswereld via Freedomlab. Ook de relatie met de TU Delft past daarbinnen. Via beide platformen zit ik midden in de wereld van technologie. Dat is een bewuste keuze omdat technologie meer dan ooit de aanjager zal zijn van maatschappelijk ontwikkelingen.&;

Wat wil je de studenten het liefst meegeven? ‘TU leidt op tot ingenieurs. En een ingenieur is gericht op het wegnemen van wrijving. Maar veel ontwerpen zijn juist populair geworden omdat ze wrijving veroorzaken. Ik zou studenten willen leren hoe ze op een positieve manier wrijving kunnen veroorzaken door hen beter te laten nadenken over de betekenis die ze hun ontwerpen meegeven.’

Wat trekt je aan in het werken in een onderwijsomgeving? ‘Contact met andere docenten en studenten nodigt uit tot reflectie; het dwingt me te reflecteren op mijn eigen denken. En hoop zelf ook wat reflectie teweeg te brengen. Het is zo’n mooie aanvulling op de andere kant van mijn professionele leven waarin ik vooral zaken in gang zet.’

In welke zin verrijkt je directeurschap bij FreedomLab je hoogleraarschap – of is het juist vice versa? &;Het versterkt elkaar wederzijds. Bij Freedomlab werk ik de hele dag met slimme mensen om oplossingen te bedenken voor complexe uitdagingen. Met Freeomlab sta ik in contact met de internationale zakenwereld, creatieve gemeenschap en techneuten. De kennis die ik op doe bij de TU kan helpen bij het vinden van antwoorden. Andersom kan het netwerk van Freedomlab weer van pas komen voor de TU door onderzoeks- en studentenuitwisseling.&;

Vind je het wel eens moeilijk je professionele leven te laten harmoniseren met je persoonlijke? &;Zeker. Ik heb een gezin met drie jonge kinderen en wil ze graag de aandacht geven die ik zelf ook heb gehad. Maar mijn ervaring is ook: hoe meer je doet hoe meer je kunt doen. Door veel aan te pakken leer je beter selecteren.&

Wat inspireert jou? &;De dwingende noodzaak om te creëren en te verbinden.&;

wat is jouw ontsnapping aan drukke dagelijkse werkelijkheid? ? &;Dromen en te staren.&;

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie