Woensdag begon Google I/O, het jaarlijkse ontwikkelaarscongres waar het bedrijf doorgaans grote aankondigingen doet en de lijnen uitzet naar de toekomst. Duidelijk is dat Google zijn dominante positie wil uitbreiden naar zo ongeveer elke sector van het leven.
Android bijvoorbeeld, zal niet alleen de besturingssoftware zijn van smartphones, maar ook in de auto en tv. Met Android TV kunnen kijkers via spraakopdrachten programma's opzoeken, apps via de tv gebruiken en beelden van een smartphone op de televisie bekijken.
De tentakels van Google reiken verder dan digitale media. Zo dringt Anroid ook door in de auto. Android Auto brent de inhoud van de smartphone naar een display in de auto. Google verwacht dat de eerste auto's met Android aan boord nog dit jaar op de markt komen.
Wat zien media- en marketingkenners als de belangrijkste ontwikkelingen bij Google? En wat vinden ze zorgwekkend?
Ruud Hendriks, o.a. mede-oprichter Startupbootcamp
+ 'De ontwikkeling van de zelfsturende auto vind ik fascinerend omdat het de voorbode is van een enorme vervolgstap op het gebied van robotica terwijl het tegelijk een prangend probleem oplost.'
- 'Mijn twijfels over Google liggen op het gebied van de privacy. Het bedrijf weet erg veel van haar klanten. Door de enorme hoeveelheid data zijn er mensen die Google principieel niet willen gebruiken.'
Paul Manuel, managing director Tam Tam
+ 'Een paar dagen terug heeft Google de wereld Material Design laten zien zien – een sterke basis om cross device een consistente ervaring neer te zetten. We zijn nu gewend dat elk device een andere interface heeft – de auto, de telefoon, de tv. Met de nieuwe richting die Google inslaat, zal op elk scherm, ongeacht formaat, de ervaring consistent en herkenbaar zijn. Er is al veel over gesproken afgelopen jaar, maar nu legt Google een hele sterke design-basis hiervoor neer die ze gaan gebruiken binnen hun Android-domein. +1 voor Google!'
- 'Android voor je tv vinden we te gek, vooral omdat je je telefoon of zelfs je Smart-watch kunt gebruiken als remote. Je kunt je echter afvragen of tv-fabrikanten staan te springen om Android te omarmen. De meeste hebben veel geïnvesteerd in eigen besturingssystemen in de hoop dat gebruikers via de smart TV content gaan afnemen. Als Android wordt meegeleverd op de tv blijft er weinig over voor de tv fabrikant, behalve het maken van de hardware.'
Raimo van der Klein, professioneel innovator (o.a. Layar, Glassworks, Amsterdam Industries)
+ 'Android is een "Trojan Horse" voor Google diensten. Het bezorgt Google een ingang in enkele specifieke domeinen huiskamer (tv, Nest en Dropcam), Auto (Android Auto) en onderweg(Android Wear). Voor Google levert het een enorme synergie op om dit te doen. Ze kunnen dit ook relatief snel uitrollen omdat de kerndiensten hetzelfde blijven, ongeacht het domein.
- 'Google is internet snelheid gewend. Nu ze met de fysieke wereld te maken krijgen, passen ze het tempo niet aan. Zo is Android Wear nog niet eens op de markt maar is SDK al zo uitgebreid dat je als gebruiker de weg alweer kwijt bent. Google Glass is een ander voorbeeld van slechte timing en weinig gevoel voor de implicaties op gebruiker's niveau. Google gaat te snel. Neemt consumenten niet geleidelijk mee. Verder hebben we weinig gevoel voor hardware, terwijl je dat nu in de wereld van IOT niet los van elkaar kunt zien.
Ik ben mijn vertrouwen in Google een beetje kwijt geraakt. Er liggen grote kansen voor andere partijen zoals Apple en Samsung om nu met verticaal geïntegreerde producten te komen die iets oplossen. Mooi voorbeeld is ook de Withings watch; een horloge met een kleine beetje meer. Zo hoort het: stapje voor stapje de smartness in onze fysieke wereld brengen.'
Arno Otto, managing director Digital bij RTL
+/- 'Google staat voor de uitdaging om z'n enorme marktpositie in search uit te breiden naar andere sectoren in in de advertising markt. In display en text hebben ze die positie al. In video willen ze die. Ik verwacht dat ze om hun eigen marge te optimaliseren uiteindelijk het Uber-model in e-commerce veel breder gaan vertalen. Letterlijk het model omdraaien. 'Uberize everything' zal het credo worden. Nu brengen ze het aanbod nog naar de vraag en moet je als adverteerder bieden voor een goede positie. Straks moet het aanbod de vraag letterlijk komen halen. De vraag staat centraal en aanbieders mogen bieden om de deal te halen. Of dat nou om een TV of een koelkast of een taxi-rit gaat. Een deel van de marge op de verkoop van het product of de dienst zal hierdoor verschuiven naar de match/dealmaker, Google in dit geval.
'Deze ontwikkeling is een voortvloeisel uit de learnings in de advertentiemarkt. Programmatic buying - het matchen van vraag en aanbod op basis van algoritmes -trekken ze door naar e-commerce. De advertentie markt heeft vaak een voorbeeldrol gehad. Zo kun je de advertentie-netwerken van destijds zien als de voorlopers van de networked disruptors van nu. Ga maar na: Uber is een netwerk van onafhankelijke chauffeurs, Thuisbezorgd een netwerk van restaurants etcetera. Ik voorzie dat Google flink gaat inzetten op programmatic buying maar dat vanuit B2B naar B2C trekt en daarmee de e-commerce markt zal opschudden.'
Klaas Weima, managing director Energize
+ 'Waar Google zich eerst richtte op digitale diensten in het virtuele domein, concentreert het zich nu sterk op het aanbod van innovatieve producten in de fysieke wereld. Denk aan de recente overname van Nest en Dropcam. Deze passen in de bredere trend van het Internet of Things; de nieuwe belofte van het web. Google's Android@Home programma is slechts het begin, waardoor nu al koffieapparaten en thuisverlichting op een centraal platform worden aangesloten. De volgende stap is het aanbieden van 'robot butlers' die allerlei huishoudelijke taken van mensen gaan overnemen. En dat gaat sneller dat we denken.'
- 'Doordat Google zich in allerlei branches manifesteert, van biotech en pharma tot robotica, finance en automotive, wordt het steeds slimmer en onmisbaarder. Dat resulteert in een ethische vraag. Willen we dat een commercieel bedrijf zoveel weet over onze gewoontes, gedrag en voorkeuren? Gunnen we een dominante speler zoveel macht? Een vraagstuk dat haarscherp is beschreven in het boek de Circel van Dave Eggers.'
Jeroen de Bakker, managing director Lab1111
+ ‘The Internet of Things. Google wil het besturingssysteem van ons hele leven worden. Niet alleen met digitale diensten, maar ook met fysieke producten waarvan de rol van software steeds groter wordt. Denk aan thermostaten, lampen, horloges, tv’s en zelfs auto’s.
- 'Ik ben ervan overtuigd dat ze een heel eind gaan komen met het realiseren van hun plannen. Een gevaar is wel dat Samsung uiteindelijk voor zijn eigen besturingssysteem gaat en dat de Koreanen van een belangrijke strategische partner de grootste concurrent worden.'
Sander Munsterman, oprichter XS2
+ 'Waar Google altijd al mee bezig is, het verzamelen van data. Google Car, Google Glass; ga zo maar door.'
- Mijn twijfels ontstaan uit het feit dat Google straks simpelweg te veel data bezit. Hoe gaan ze daar mee om en wie is straks werkelijk de eigenaar van die data. Fantastisch hoor, dat Google Car. Maar wie krijgt straks de schuld als twee auto's tegen elkaar aanrijden: de oude meneer of de jonge dame? Dat soort vragen beangstigen me wel eens.'