Premium

‘Ik ben een one-trick pony’

Online mediastrateeg Steven Pieneman werd bij Maxus head of digital.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Online mediastrateeg Steven Pieneman (36) genoot lang als zzp’er van zijn vrijheid. Toch zwichtte hij voor een bod van Maxus en werd daar head of digital - in vaste dienst. 

Het mediawereldje past bij hem. Steven Pieneman zit het liefst op het puntje van zijn stoel en is op zijn best als de ene dag niet op de andere lijkt. Hij houdt van de vaart in het vak, de snelheid van online ontwikkelingen. Een carrière buiten de branche kan hij zich niet voorstellen. Nu niet, nooit niet. 

‘Het vrije leventje beviel me prima’, zegt hij over zijn freelancebestaan. ‘Ik heb de halve wereld gezien.’ Toch koos de mediaman pur sang voor een vaste betrekking. Wat hem bewoog? ‘Er was geen groeiende lijn meer in mijn loopbaan. Een mediabedrijf vloog mij als interimmer in om campagnes te begeleiden en als het werk klaar was vloog ik weer uit. Er was geen mogelijkheid om iets verder te ontwikkelen of te verbeteren, en daar liep ik op stuk. Ik wil bouwen, dat is mijn drive.’

Met dat bouwen zit het wel goed bij Maxus. Pieneman koos voor het bureau omdat het niet zo groot is en daardoor een persoonlijke aanpak op klanten biedt. ‘Het is eigenlijk het kleine digitale zusje binnen GroupM. Bij veel grote mediabedrijven is de weg al geplaveid, liggen de processen vast en is er weinig speling. Ons moederbedrijf stelt natuurlijk wel de regels op, maar hier is genoeg ruimte om mijn visie te ontwikkelen en mijn stempel te drukken.’ 

Effectmeting
Dat betekent onder andere een sterke focus op online effectmeting, de zogenaamde conversie-attributie. Want, zo zegt Pieneman, je kunt het nog zo mooi verwoorden maar aan het einde van de rit draait het bij de klant om geld op de plank. ‘En daar ga ik voor.’ Als hij begint over de ontwikkelingen in het mediavak schroomt hij niet te zeggen dat er nog veel te doen is voor de meeste grote bureaus. Ze gaan volgens hem niet genoeg met hun tijd mee. 
‘Zenden, zenden, zenden. Veel bedrijven pakken het nog steeds traditioneel aan en doen te weinig aan optimalisatie. Nu pas zien veel mediagiganten dat ze achterblijven in de online dynamiek. Ik zie de laatste maanden een grote vraag naar goede digitale professionals in ons vak. Er moet een flinke slag worden gemaakt.’

Groeier
Bij Maxus, opgericht in het digitale tijdperk, kennen ze die achterstand niet. Voor Pieneman ook een reden om zijn bestaan als zzp’er op te geven. ‘Dit bureau is zo gedreven en gaat op onlinegebied zo hard, daar moet ik bij zijn. Ook al zit het grote geld natuurlijk toch bij de grote mediabureaus, wij zijn momenteel de snelste groeier binnen onze branche. Wij zijn net als Calimero.’  
Denkt even na en lacht. ‘Zij zijn groot - en wij komen eraan!’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie