Het begint populair en daarmee al bijna gemakzuchtig te worden als PR-stunt: Je verzint een bepaald evenement, een actie of nieuw bedrijf en brengt dat onder de aandacht van de media. Als die nattigheid voelen en vragen of het wel echt is, houd je glashard vol van wel en nog eens.
Later maak je dan bekend dat ze er zijn ingetrapt of, nogal pathetisch, dat het doel de middelen heiligt en dat je hebt gelogen: Een stunt!
Persco
De Staatsloterij deed het, SIRE maakte er gebruik van, en nu ook het Landelijk Aktiecomité Scholieren (LAKS).
Vorige week kondigde dit tijdens een persconferentie aan mee te doen aan de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart, en kreeg dat volop aandacht mee.
In een filmpje dat het vandaag online zette liet het de media-aandacht hierover nog eens trots langskomen. Daarna maakte voorzitter Sven Annen bekend dat het allemaal een publiciteitsstunt was om aandacht te vragen voor de kwaliteit van het onderwijs.
(Tekst gaat verder onder filmpje)
Leuk, maar niet volgens iedereen. De journalistiek begint behoorlijk zijn buik vol te krijgen van dit soort pr-acties. Eerder al was Paul Jansen not amused over de schat van de Staatsloterij, nu klom de NOS nog maar eens in de pen.
Die spreekt van het geschaad vertrouwen van het publiek in de journalistiek en uiteraard tussen de NOS zelf en het LAKS:
De hoofdredactie van de NOS is niet zo blij met die 'hoax' van LAKS. pic.twitter.com/WCWedeHIiF
— Jasper Piersma (@jasperpiersma) 18 januari 2017
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!