Premium

Hoe Snakeware de wereld verovert

Steeds meer Nederlandse digitale (design) bureaus richten hun pijlen op het buitenland. Zes bureaus over hun ervaringen. Deel 6 (slot): Snakeware.

Snakeware heeft vestigingen in Amsterdam, Sneek, Riga en New York. In totaal werken er 30 mensen. De omzet in het eerste kwartaal van 2016 bedroeg 800 duizend euro, een verdubbeling ten opzichte van Q1 2015.

1. Waarom wilden jullie internationaal uitbreiden?

Ate van der Meer, Marketing & sales director: ‘Onze opdrachtgevers hebben vaak meertalige projecten. Om die van hoog niveau te laten zijn, moet je ook echt internationale ervaring hebben. Zo is een site in het Chinees nog geen Chinese site. Je moet de markt echt kennen om succesvolle producties te kunnen realiseren.’

2. Wat was de investering? Hoe lang ben je bezig voordat je up and running bent?

‘Als je het goed wilt aanpakken, moet je rekening houden met een jaarlijkse investering van een kleine ton. Wij hebben ervoor gekozen om de internationale kantoren onder te brengen in een stichting en de kosten met tien partners te delen.’

3. Is ‘Dutch’ zijn een voordeel?

‘Wij scharen ons internationaal steeds meer onder de “Dutch Digital Agencies” en voeren het sterke merk Dutch Digital Design.’


Ate van der Meer met Doutzen Kroes bij de opening van het Fryslân House in New York.

4. Wat is het leukste, de kick?

‘Veel netwerken en lobbyen. Zo leerde ik in New York de ceo van het beursgenoteerde Wayside Technologies kennen. Hij is nog altijd een belangrijke kennis, met wie ik snel kan schakelen.’

5. Hoe willen jullie verder groeien?

‘We hebben een platform voor location based services: Lightcurb. Wij gaan ons nog meer focussen op de kansen die er internationaal liggen voor dat platform.’

6. Wat hebben jullie er tot nu toe van geleerd?

‘Wij halen versneld kennis op die wij voor onze opdrachtgevers kunnen toepassen. Daarnaast leer je ook andere ritmes en rituelen uit andere culturen kennen.’

7. Hoe kunnen ‘we’ in het ­buitenland samen verder groeien? ­Bestaat er zoiets als ­saamhorigheidsgevoel?

‘Laat simpelweg je meest recente mooie werk zien en vertel hoe je het doet en waarom je het doet. Daarin kunnen we het verschil maken. Wij vertellen dat wij functionaliteit in een bepaalde tijd tegen een bepaald budget kunnen realiseren – en daarna doen wij dat dan ook.&;

Een uitgebreidere versie van dit artikel staat in Adformatie (29 april 2016).
Daarin een overzicht van Nederlandse bureaus met internationale vestigingen, en zes bureaus over hun ervaringen: MediaMonks, Edenspiekermann, Snakeware, Addikt, Mirabeau en SuperHeroes:


premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie