Hoe je ervoor zorgt dat taal technologische innovatie kan bijhouden

Externe eenvoud vraagt in dit geval om interne complexiteit.

Na de smartphones en tablets, cloud computing en services, de hoos van geweldige en waardeloze apps op ieder gebied zijn op dit moment virtual reality, The Internet of Things, robotics en artificial intelligence de buzzwoorden die de toekomst benoemen.

De ontwikkelingen gaan zo snel dat taal deze technologisch gedreven ontwikkelingen niet bijhoudt. Vraag tien consumenten om een definitie van de cloud en je krijg tien verschillende antwoorden.

Blind vertrouwen

Ook professionals worstelen met dit probleem. Ingenieurs en programmeurs weten wel waar het over gaat (als het goed is), maar vinden het lastig dit uit te leggen. De andere stakeholders tasten hierdoor vaak in het duister, met alle gevolgen van dien: startups hebben grote moeite hun propositie aan investeerders te duiden, interne stakeholders als ceo’s en cfo’s kunnen alleen nog blind vertrouwen op IT-afdelingen en adviseurs, communicatie en sales krijgen geen grip op de groeiende complexiteit van de portfolio’s waardoor de marketing aan effectiviteit verliest.

Benchmark

Een benchmark onder een aantal technologiepartijen liet zien dat veel van hen de ideale oplossing nog niet hebben gevonden. Termen als system, architecture, platform, service, solution en feature worden door elkaar gebruikt en blijken lastig vergelijkbaar. Een niveau daaronder verdwaal je al snel in een woud van termen en afkortingen met weinig tot geen samenhang: tech speak. Voor het tech savy-deel van de doelgroep ongetwijfeld begrijpelijk, daarbuiten in het geheel niet.

De partijen die dit weten op te lossen zijn de winnaars van morgen. Er zijn altijd meerdere briljante oplossingen beschikbaar, maar je moet ze wel weten te verkopen en daartoe is een effectieve communicatie een essentiële voorwaarde. Externe eenvoud vraagt in dit geval om interne complexiteit. Technologische innovaties kunnen wel degelijk op een logische en consequente wijze worden benoemd. Zowel individueel, per product of technologie, als in samenhang met de rest van de portfolio voor het juiste perspectief.

Permanente aandacht

Maar dit vergt wel permanente aandacht, planning en commitment.

Met visie en investeringen is deze groeiende kloof te slechten. Verbind de ontwikkelaars vanaf het begin met de marketeers en kies een consequente wijze van het beschrijven van de proposities, intern en extern. Outside-in is in dit geval het enige juiste perspectief. Blijf dit proces vervolgens consequent ondersteunen en controleren, en creëer zo een heldere basis voor je boodschap. Maak tech speak toegankelijk zodat het de innovaties echt ondersteunt, doe het goed en het wordt zelfs een onderscheidende langetermijnmarketingtool.

Ingenieurs en marketeers verenigt u!

Foto:  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie