Winkelketen Hema stelt een raad van kinderen in die de onderneming moet helpen omgaan met morele dilemma’s als de zwartepietdiscussie. Dat vertelt Hema-topman Tjeerd Jegen in een interview met tijdschrift RetailTrends.
Medewerkers bedreigd
‘De samenleving verruwt, mensen zijn steeds sneller ontevreden. Een merk als Hema voelt dat meteen’, zegt Jegen. ‘Al langer zijn wij op zoek naar nieuwe invalshoeken voor thema’s waar we zelf niet uitkomen.’
Dat gaat onder meer om de zwartepietendiscussie, waarin Hema onder vuur kwam te liggen het vorig jaar uiterlijk van Piet aanpaste. Dit leidde tot bedreigingen van Hema-medewerkers. Dit voorjaar moest Hema zelfs in de verdediging omdat het paaseitjes ‘verstopeitjes’ had genoemd.
Nu Pasen, eerst zwarte Piet! Van zulke landverraders kopen wij niet @HEMA pic.twitter.com/DSceThkYD0
— TonySoprano (@TonySoprano272) 15 maart 2016
Verbinden
De raad van kinderen wordt opgezet in samenwerking met de school IKC Noordrijk uit Amsterdam-Noord. Wat precies besproken gaat worden wordt nog verder uitgewerkt. De kern is, aldus Jegen, hoe Hema positief kan bijdragen aan dit soort heftige discussies: ‘Want kinderen polariseren niet, maar verbinden.’
Laurentien
Naast Hema zijn er meer ondernemingen die zich laten adviseren door een raad van kinderen, waaronder Albert Heijn, Interpolis en Lidl. De kinderraden worden gestimuleerd door de Missing Chapter Foundation van Prinses Laurentien, die wil dat meer bedrijven in gesprek gaan met kinderen over actuele en maatschappelijke onderwerpen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!